آیا شناخت مغز به ما در تغییرات بعضی از رفتارهایمان کمک می کنند؟/ تغییرات رفتاری در مغز چگونه رخ می دهند؟

🧠 دانشمندان علوم اعصاب دریافته اند که می توان رفتارهای جدید را با شکل گیری یا تغییر مسیرهای عصبی در مغز ایجاد کرد. فردی را در نظر بگیرید که دچار دیابت به عنوان یک بیماری مزمن است و باید تغییرات اساسی در سبک زندگی خود ایجاد کند. درک و آگاهی زمینه های شکل گیری تغییرات مثبت کمک شایان توجهی به این فرد برای ترک بعضی عادات و ایجاد رفتارهای صحیح خواهد کرد.

📌 مسیرهای عصبی که متشکل از نورون هایی هستند که از طریق دندریت ها به هم متصل می شوند، بر اساس رفتارها و عادت های ما در زندگی شکل می گیرند. هر قدر تعداد دفعات تکرار یک رفتار بیشتر می شود، شمار دندریت ها نیز افزایش می یابد. مسیرهای عصبی شبیه جاده های در مغز هستند که موجب ارتباط سلول های عصبی از طریق فرآیندی به نام شلیک نورونی (neural firing) می شوند. به گفته روانشناسی به نام دین ور (Dean Ware) وقتی که سلول های عصبی به طور مستمر با هم ارتباط برقرار می کنند، رابطه بین آنها قوی تر شده و پیامی که از طریق همان مسیر عصبی به طور مداوم ارسال می شود، آغاز به انتقال با سرعت بیشتری می کند. با تکرار مستمر، این رفتارها خودکار می شوند. خواندن، رانندگی و دوچرخه سواری نمونه هایی از رفتارهایی هستند که آنها را به طور خودکار بواسطه وجود مسیرهای عصبی انجام می دهیم.

📌 شکل گیری مسیرهای عصبی در مغز افراد به این معنی نیست که باید تا ابد با آن عادت ها زندگی کنند بلکه شرکت در انجام فعالیت های جدید مسیرهای عصبی جدیدی را شکل می دهد. این مسیرهای عصبی تا زمانی که رفتار به یک عادت تبدیل شود نیاز به تکرار دارند .

📌 برآورد می شود که برای کسب یک مهارت و شکل دادن مسیرهای عصبی مرتبط ۱۰,۰۰۰ مرتبه تکرار مستمر رفتار نیاز است. برای رسیدن به اهداف خود چه در زمینه بهداشت و سلامت و چه در زمینه های دیگر باید تکرار و تمرین مورد توجه همگان قرار گیرد. برای ایجاد یک رفتار جدید ۳ تا ۶ ماه زمان لازم است هر چند که ویژگی های فردی موجب ایجاد تفاوت در افراد می شود. به همین علت مربیان، والدین، یا پزشکان باید به طور مستمر مخاطب خود را مورد حمایت قرار دهند تا بتواند رفتارهای جدید را در خود شکل دهد.

📌نکته قابل توجه دیگر این است که همه افراد مانند هم عمل نمی کنند و بخاطر تجارب متفاوت و یا ویژگی های ژنتیکی و محیطی مختلف باید به هر یک از افراد به طور مستقل توجه کرد و برنامه منحصر بفرد برای هر شخصی را شکل داده و به آن عمل شود.

📌 یکی از راه هایی که شکل دادن رفتارهای جدید را تسهیل می کند ارتباط دادن آن رفتار با نواحی مختلف مغز است. درگیر کردن حواس مختلف (بینایی، شنوایی، بویایی، لامسه، چشایی) باعث ایجاد مسیرهای عصبی ماندگار در مدت کوتاه تری در مغز می شوند.

📌همه در زندگی تجربیاتی داشته ایم که ما را تغییرات داده اند. می توانیم حواس مختلف را به یاد بیاوریم: تصاویر، بوها، هیجانات و حسی که در آن لحظه داشته ایم. وقتی در مورد اهداف و موفقیت های خود صحبت می کنیم بهتر است در بیان آنها و هم در انجام اقدامات لازم حواس مختلف خود را درگیر کنیم.

 

نشر آکادمیک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *