نشر آکادمیک

خاطرات تلخ را مرور نکنید

همه انسان‌ها در زندگی خود اتفاقات مختلف را تجربه می‌کنند. برخی وقایع خوشایند است و برخی دیگر ناخوشایند. حافظه انسان می‌تواند بیشتر حوادث را در خود ذخیره‌سازی کند اما مرور اتفاقات می‌تواند به صورت خودخواسته و آگاهانه صورت بگیرد.

〽️افرادی که خوشبین و مثبت‌نگر هستند و از پذیرش بالاتری برخوردارند و کمتر اقدام به خودسرزنشی می‌کنند، می‌توانند سازگارانه‌تر و کامیاب‌تر زندگی کنند. این افراد به جای خودسرزنشی، تلاش می‌کنند اقداماتی را انجام دهند که سازنده باشد و به جای خودتخریبی، انگیزه بیشتری از شکست‌های گذشته خود می‌گیرند یا پذیرش بهتری دارند.چنانچه نگهداری و مرور اتفاقات ناکام‌کننده و به‌خصوص مسائلی که مربوط به گذشته است، آگاهانه صورت بگیرد، می‌توان گفت فرد به‌صورت عمدی دست به خودآزاری روانی می‌زند.

 

🔸این افراد ممکن است به اتفاقات مثبت و سازنده و خاطرات خوشایند فکر کنند، اما از جایگزین کردن افکار مثبت با افکار منفی پرهیز می‌کنند.فکر کردن به اتفاقات ناراحت‌کننده باعث می‌شود تا علاوه‌بر این‌که فرد احساس افسردگی می‌کند، دچار خشم هم بشود. نهایتا از زندگی شادمانه فاصله می‌گیرد و بیشتر مواقع احساس بی‌حوصلگی می‌کند. در این مواقع فرد ممکن است دست به خودسرزنشی نیز بزند و مدام با خود گفت‌وگو کند که چرا جلوی آن اتفاق را نگرفته بود یا چرا مثلا پاسخ افراد را در گذشته نداده است.

◽این نوع رفتار ممکن است به دلیل وسواس فکری صورت بگیرد یا این‌که فرد علائم بالینی اختلال وسواس فکری را ندارد اما خودش دست به مرور و تکرار می‌زند.باید توجه داشته باشیم اگر افکار تکراری تحت کنترل فرد نباشد، با این‌که فرد این افکار را مزاحم، ناخواسته و غیرعاقلانه می‌داند و با احساسات ناراحت‌کننده‌ای از قبیل ترس و نفرت ظاهر می‌شود و مزاحم فعالیت‌های عادی و روزمره فرد می‌شود؛ اما نمی‌تواند آن را متوقف کند.

چنین فردی ممکن است دچار وسواس فکری باشد و نیاز است تا مصاحبه بالینی صورت بگیرد و علاوه بر دارودرمانی از روان‌درمانی استفاده شود. اما در مورد سایر افراد با تمرین زندگی کردن در زمان حال، استفاده از تمرین‌های تمرکز حواس و ایجاد مشغله‌های مختلف، می‌توان سبک زندگی و نگرش فرد را تغییر داد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonپاسخگویی 24 ساعته