نشر آکادمیک

رمزگشایی از رازهای دستیابی به موفقیت… کشف هایی از ابعاد مغزی علوم موفقیت

عده ای عنوان می کنند که افراد فوق العاده موفق ویژگی هایی خاصی از جمله رویاپردازی، قدردان بودن، صداقت و راستگویی، روحیه شکست ناپذیری، و هوش هیجانی قابل ملاحظه ای دارند.

همه این عوامل نقش بسیار مهمی در کسب موفقیت ایفا می کنند اما علوم اعصاب پنجره ای از ویژگی خاصی را در برابر ما چشمان ما گشوده است که تا حد فراوانی میزان موفقیت ما در آینده را رقم می زند.

اما دقت کنید که این عامل به تنهایی کافی نیست و به تنهایی متضمن پیروزی نمی باشد.

این موضوع کاملا علمی و متکی بر کارکرد مغز در نواحی مختلف آن است از جمله: دستگاه فعال کننده مشبک reticular activating system (RAS)، و همچنین آزاد سازی دوپامین و حافظه شما. اگر فردی هستید که علاقه دارید برای دست یابی به اثرات مثبت در زندگی خود از نتیجه کارهای علمی و معتبر و به دور از خرافات بهره ببرید به ۳ مطلبی که در ادامه بیان خواهد شد، مطمئنا برایتان جالب خواهد بود.

۱) در قاعده ی مغز در محل اتصال آن به نخاع، یکی از مهم ترین بخش های مغز قرار گرفته است که reticular activating system نام دارد. این قسمت شناخت و ادراک را تحت تاثیر قرار می دهد و همانند یک فیلتر برای حدود هشت میلیون بسته اطلاعاتی که بطور ناخودآگاه در مغز در جریان هستند، عمل می کند. به بیان دیگر، این بخش صداها و پیام های مزاحم را حذف می کند.

هنگامی که پیامی از فیلتر RAS عبور می کند وارد مغز می شود و سپس به افکار یا هیجانات خودآگاه و یا هردو تبدیل می شود. همانگونه که روبن گنزالز (Ruben Gonzalez) مولف کتاب ‌شجاعت برای موفق شدن (The courage to succeed) ابراز می کند، درست است که مغز مرکز افکار است ولی به هیچ پیامی پاسخ نمی دهد مگر اینکه آن پیام از RAS عبور کند. RAS مانند موتور جستجوگر گوگل است که از میان میلیونها سایت تنها به آن دسته از سایت هایی که شما با کلید واژه به دنبال آنها می گردید اجازه عبور می دهد.

پس تنها پیام هایی عبور می کنند که برای شما مهم هستند. مثلا اگر متمرکز بر روی ارائه یک سخنرانی هستید RAS تنها به آن دسته از افکار که به موفقیت ارائه و سخنرانی شما می انجامد اجازه عبور و ورود به مغز را می دهد مانند تمام ابزارها و منابعی که باعث می شوند ارائه فوق العاده جذاب و به یاد ماندنی داشته باشید.

📌 از این رو هر چقدر اهداف خود را پیش روی چشم خود قرار دهید و در اولویت افکار شما باشند، ذهن نیمه خوداگاه برای دسترسی به آنها فعالیت می کند. برای همین است که نوشتن اهداف بطور روزانه و تصورکردن امیال و آرزوها باعث تمرکز ذهن ناخودآگاه بر روی مسائلی می شود که اهمیت دارند.

این همان چرخه بازخورد دوپامین است که باعث می شود موفقیت های قبلی کوچک و کوچک تر شوند و تمایل به تجربه بیشتر را داشته باشیم. مانند بازی های رایانه ای که پس از عبور از یک مرحله دیگر انجام آن مرحله دیگر برای ما لذت چندانی ایجاد نمی کند و تمایل داریم آن بازی را در مرحله دیگری تجربه کنیم و کسب پاداش بزرگتری تجربه کنیم. برای همین است که افرادی که در اینستاگرام دارای صفحات شخصی هستند مرتب آن را نگاه می کنند تا تعداد اعضای آن را چک کنند یا وضعیت فیس بوک خود را مرتب مشاهده می کنند. اگر هدف امروزه شما کسب ۶ مشتری در کسب و کارتان بوده برای روزهای بعد دیگر به ۶ مشتری راضی نیستید و به دنبال افزایش چند برابری این هستید.

این موضوع سبب تمرکز بالاتر شما برای کسب آن هدف و جلوگیری از اتلاف وقت برای کارهایی می شود که به شما برای رسیدن به هدف اصلی کمکی نمی کنند.

۳) محققان علوم اعصاب دریافته اند که راهبردهای مغز برای بازیابی اطلاعات می تواند میزان تا حد زیادی کسب موفقیت را مشخص کند. تصور کنید که به کوهنوردی رفته اید و در آنجا تجربه ی بد افتادن و آسیب دیدن را داشته اید.

خاطره ی این تجربه ی تلخ تا مدتی به احتمال زیاد مانع تجربه ی مجدد کوهنوردی خواهد شد. شبیه به این در شروع یک کسب کار نیز رخ خواهد داد.

وقتی شکست را تجربه می کنید دیگر برای دفعات بعد نسبت به ریسک دوباره مردد هستید. با این حال، دانشمندان دریافته اند که مغز ما توانایی ویرایش تجربه های تلخ گذشته را دارد.

📌برای تضعیف و حذف خاطرات تلخ کافی است که خاطره ی بد را دوباره به یاد آورید به گونه ای که اکنون در حال رخ دادن است و تصویر آن را در ذهن خود کوچک تر و کوچک تر، تارتر و تارتر کنید مانند آنکه در حال تماشای تلویزیون سیاه-سفید هستید و به تدریج تصویر محو می شود. یا با به خاطر آوری مجدد اتفاق تلخ مانند خراب کردن یک سخنرانی سعی کنید جزئیات بیشتری به آن تجربه تلخ بیفزایید تا حافظه آن رخداد را بهم بریزید. مثلا تصور کنید که در حین سخنرانی حضار شرکت کننده لباس های مسخره ای پوشیده بودند یا همانند دلقک آنها را تصور کنید. این کار را به دفعات ۵ تا ۱۰ بار در ذهن خود تکرار کنید پس از آن، خاطره ی تلخ باعث خنده شما خواهد شد.

📌 برعکس موضوع بالا، خاطرات مثبت خود را دوباره به یاد بیاورید گویا اکنون با تصویری واضح و صدایی بلند تر در حال رخ دادن هستند مانند اینکه در حال تماشای فیلم در تئاتر IMAX هستید. هیجانات و احساسات مثبت را به آن بیفزایید و ۵ تا ۱۰ بار آن را عمیقا احساس کنید. این کار باعث انگیزه بخشی به شما برای ادامه فعالیت خواهد شد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonپاسخگویی 24 ساعته