عنوان: مراقب باشید! … مغز شما دشمن شماست (رمزگشایی جدیدی از فرمان‌های مخرب مغز)

روزی به این فکر می‌کردم که کدام‌یک از اعضای بدن بیشترین آسیب را به ما می‌زند: مغز، قلب، کلیه، زبان، دندان و…؟ با یک حساب سرانگشتی دریافتم که “مغز” علاوه بر نوع اهمیت، بیشترین نقش را در میزان آسیب‌های واردشده به ما دارد و می‌تواند به‌عنوان «خطرناک‌ترین دشمن ما باشد!».

در این کتاب برخلاف همۀ کتاب‌های موفقیت و خودشناسی که تاکنون مطالعه کرده‌اید، می‌خواهم یکی از مهم‌ترین دشمنان دوست‌نما را به شما معرفی کنم. داستان یونانی «اسب تروا» را به یاد دارید؟ در این داستان دشمنان با پنهان کردن خود در قالب یک اسب چوبی زیبا و اغواکننده توانستند بر مردمان دژ تسخیرناپذیری نفوذ کنند و بزرگ‌ترین ضربه را به آن‌ها بزنند و شکستی جبران‌ناپذیر را به آن‌ها تحمیل کنند. این تعبیری برای مغز ما نیز صدق می‌کند؛ زیرا در تحلیل راهبردی وقتی یک سنگر دائماً از سوی دشمنان تخریب می‌شود، نمی‌توان به‌راحتی از کنار آن گذشت و یک عیب تاکتیکی و راهبردی وجود دارد. اگر بخواهیم بر ماندن در یک استراتژی غلط اصرار کنیم، باید منتظر شکست‌های پیچیده‌تر و سهمگین‌تری باشیم که شاید جبران‌ناپذیر باشند.

به همین خاطر در این کتاب تلاش شد تا هرچند کوتاه، برای لحظاتی مغزمان را بیرون بیاوریم و به کنش‌ها و واکنش‌های آن نظاره نموده و آن را تحلیل و تفسیر کنیم و با کمک دانش خودمان، تجارت دیگران و سایر متخصصان علوم رفتاری و مشاوران با عیب‌یابی بیشتر، مشکلات مغزمان را به میزان ممکن حل یا در صورت وخامت و حاد بودن مشکلات و پیام‌های اشتباه آن را درمان کنیم.

هرچند فرایند آگاهی به این نکته که «من دارم اشتباه می‌کنم و باید استراتژی‌هایم را اصلاح کنم» به‌آسانی دست‌یافتنی نیست و افراد دارای خودآگاهی نسبی می‌توانند به این درک و بینش از خودآگاهی برسد تا قادر شوند از این نگاه سه‌بعدی به کنش‌ها و واکنش‌های عصبی خویش بنگرند. این آگاهی مسیر دشواری است که تعداد قلیلی از افراد جامعه به آن دست پیدا می‌کنند و البته به دلیل وجود ابعاد و ریشه‌های قدیمی ضمیر ناخودآگاه این تسلط و خودآگاهی هیچ‌گاه کامل نمی‌شود. این شناخت از نورولوژی و مدل رفتاری مغز ما درصد ناچیزی از کل آن خواهد بود و درمجموع شناخت عمیق و جامعی نیست.

در نهایت ضمن احترام و قدردانی از سایر فعالیت‌های سازندۀ مغز که موجب حیات و آگاهی ما است؛ در اثر پیش رو تلاش شد تا به‌طور نمادین برخی از فعالیت‌های مغز را در استعاره‌ها و کنایه‌های طنزآمیز توأم با واقعیت در قالب دشمنی‌های مغز با ما، تدوین نموده و برای چند لحظۀ کوتاه آن را بیرون از خودمان تصور نماییم، شاید این راهی برای بهتر شدن و موفقیت‌های بیشتر ما باشد.

[real3dflipbook id=’1′]

1001packi
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *