اختلال PTSD ( اختلال استرس پس از سانحه)

Ⓜ️ درمان می‌تواند نشانه‌های PTSD را ضعیف‌تر و محدودتر کند و توانایی فرد، برای مدیریت احساسات مربوط به واقعه فاجعه بار را افزایش دهد.

🅿️ اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) از جمله اختلالات بسیار شایع، مزمن و ناتوان کننده روانپزشکی می باشد، که بر اساس پنجمین راهنمای آماری و تشخیصی اختلالات روانی (DSM-5)، جزء مجموعه تشخیصی اختلالات تروما و وابسته به استرس می باشد که میتواند پس از مواجهه با یک رویداد آسیب زا ایجاد شده و با چهار خوشه از نشانه ها مشخص می شود:
1#- مزاحمت ها،
2#- اجتناب،
3#- تغییرات منفی در شناخت وخلق
4#- تغییرات برجسته در برانگیختگی و واکنشپذیری.
©️ این اختلال غالبا با افسردگی اساسی، سایر اختلالات اضطرابی، اختلالات سوء مصرف مواد و با کیفیت پایین زندگی همراه می باشد(کاپلان ،هارولد و سادوک،2008).

🅿️ اصطلاح  PTSD (اختلال استرس پس از سانحه) در مورد کودکان، هنگامی به کار برده می شود که آنها با حادثه ای شدیدا آسیب زا مواجه شوند و پس از آن حادثه زندگی شان به گونه ای تحت تاثیر قرار بگیرد که از نظر عملکرد تحصیلی و اجتماعی دچار افت شدید شوند (زائر رضایی،هانیه، هفته نامه سلامت،1392).

🔍 شاید تشخیص اختلال استرس پس از سانحه، زمانی که حادثه آسیب زا قابل شناسایی است و برای اطرافیان نیز به اندازه کودک بار عاطفی دارد، مشکل نباشد. افرادی که در کودکی مورد سوء‌استفاده جنسی قرار گرفته اند و یا به طور مکرر در معرض موقعیت‌های تهدید آمیز بوده‌اند، در معرض خطر بیشتری در ابتلا به PTSD هستند. تامدتی پیش برای تشخیص اختلال استرس پس از سانحه در کودکان و بزرگسالان از معیارهای یکسانی استفاده می شد. بنابراین مشکل کودکان بسیاری که واقعا متبلا به اختلال استرس پس از سانحه بودند، تشخیص داده نمی شد. کودکانی که قبل از 11سالگی آسیب دیده باشند، نسبت به کودکان بزرگ تر 3 برابر بیشتر دچار مشکلات روان شناختی می شوند(نوحی،سیما وهمکاران،1385) .

▪️ مهم ترین نشانه های اختلال استرس پس از سانحه در کودکان زودرنج شدن، به گریه افتادن و نالیدن، برگشت به رفتارهای کودکانه مثل انگشت مکیدن یا شب ادراری؛ بدرفتاری و امتناع از رفتن به مکان های خاص یا برخورد با افراد خاص؛ داشتن نشانه های جسمانی مثل تب، سردرد و تهوع بدون علت؛ ترس از تنها خوابیدن، کابوس های شبانه، وحشت شبانه و رویاهای ترسناک؛ احساس گناه و شرم و حساسیت به صداها و گوش به زنگی دائمی(صحراگرد ،مهدوی،1386).

▫️ علائم PTSD می تواند بعد از یک تاخیر چند هفته ای و یا چند ماهه شروع گردند.آنها معمولآ در طی ۶ ماه پس از حادثه ناگوار ظاهر میگردند. بسیاری از بیماران، احساس غم عمیق ، افسردگی ، اضطراب، احساس گناه و یا عصبانیت می کنند. به غیر از این احساسات قابل درک، سه نوع عمده علائم دیگرهم وجود دارند:
1️⃣فلش بک و کابوس :
آن حادثه و صحنه دلخراش دایماً پیش چشم فرد تکرار می شود. این علامت ممکن به صورت فلش بک (تکرار حادثه در ذهن و خیال و حتی در خواب) ظاهر شود.

2️⃣ دوری گزینی و بی تفاوتی:

▪️ دوباره زنده کردن خاطرات ممکن است بسیار افسرده کننده باشد بنابراین ممکن است فرد بخواهد به آنها بی توجهی کند.

3️⃣در حالت گارد به سر بردن (On guard):

▫️ فرد ممکن است همیشه در حالت آماده باش بسر ببرد، گویی که منتظر خطر می باشد. فرد نمی تواند احساس آرامش کند. احساس اضطراب دارد و به سختی به خواب فرو میرود(گلدر ،مایکل و همکاران،2002).

https://chat.whatsapp.com/DMtHhf6BOod3IAIHMVS2Zz

💊 درمـــــــــــــــــان

◽ درمان این بیماری به روشهای دارو درمانی و روان درمانی ممکن است.

🔮 روان درمــــــانی:

▫️ همه انواع روان درمانی های موثر در PTSD ، بر روی آن حادثه ناگوار که علائم را ایجاد کرده اند تمرکز می کنند نه بر روی زندگی گذشته بیمار.
▪️ فرد نمی تواند آنچه را که اتفاق افتاده است تغییر دهد و یا فراموش کند… اما می تواند یاد بگیرد طور دیگری درباره آن ،درباره جهان و درباره زندگی فکر کند .فردباید قادر باشد آنچه را که اتفاق افتاده است تا آنجایی که ممکن است بدون اینکه دچار وحشت و اضطراب شود به خاطر آوردوحوادث ناگواری که داشته است را به زبان آورد (کارلسون ،کارن ،2004)

🔮 درمان شناختـی رفتـاری:

ه(CBT) راهی است که به فرد کمک می کند تا به گونه دیگری درباره خاطرات نامطلوب فکر کند. بنابراین آنها کمتر استرس زا میشوند و بیشتر قابل کنترل می گردند. معمولاً این نوع درمان شامل چند جلسه آرامش بخشی (relaxation) هم می باشد. ضمنا حساسیت زدایی نظامدار و تکنیک بازپردازش حرکت چشم (ای.ام.دی.آر) بسیار موثر اعلام شده است

🔮 درمان مواجهه سازی: نوعی درمان شناختی – رفتاری است که فرد در آن تجارب فاجعه آمیز را مجددا برای خود یادآوری می‌کند.(شاران،1990).

🔮 درمان روانکــــاوی :
که بر روی تعارضات هیجانی مربوط به حادثه فاجعه آمیز و درمان آنها متمرکز است.(گرین،1990)

🔮 خانـواده درمانـی: ممکن است به خاطر اینکه رفتار فرد می‌تواند بر روی سایر اعضای خانواده نیز تاثیر بگذارد مورد استفاده قرار گیرد(دیوید سون و فوآ،1991).

🔮 گروه درمانی : ممکن است به این خاطر که به فرد اجازه می دهد که در افکار، ترس‌ها، و احساسات افراد دیگری که حوادث فاجعه باری را تجربه کرده اند مشارکت نماید، مفید باشد(روسوس و همکاران،1991) .

🔮 پردازش مجدد و حساسیت زدایی با حرکات چشم(EMDR) :

▫️ یک فرم پیچیده از روان درمانی است که ابتدا جهت کاهش درماندگی همراه با خاطرات فاجعه بار طراحی شده بود اما هم اینک در درمان فوبی‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد(فرهودیان و همکاران،1386).

🔮 درمانهای دارویی:

💊 قرص های ضد افسردگی SSRI باعث کاهش شدت علائم PTSD می شوند و در رفع علائم افسردگی که به طور همزمان با اضطراب حضور دارند، موثر واقع میشوند. از سوی دیگر داروهای ضد اضطراب هم همزمان باید استفاده شوند. این داروها باید توسط روانپزشک،متخصص اعصاب و روان تجویز شوند(صحراگرد،مهدی،1386).

نشر آکادمیک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *