🟡تقویت مهارت خودآگاهی، راهی برای ارتباط با کودک درونمان

 

آگاهی از مفهوم درونی و اهمیت دادن به کودک درون می‌تواند فرد را در رویارویی با مشکلات و مسائل زندگی یاری دهد.

🔶همه ما در طول دوره‌های مختلف زندگی چه در کودکی و نوجوانی و چه در دوره جوانی و میانسالی با مسائل و مشکلاتی مواجه می‌شویم که ظاهرا توان تحمل و رویارویی با آن را نداریم؛ توجه و اهمیت به کودک درونمان، بخش گسترده‌ای از این مشکلات را برای ما سهل و آسان می‌کند.
🟣کودک درون مثل معجزه‌ای دور از دسترس و رویایی است که بها و پر و بال دادن به آن شما را از قید حصاری که مشکلات برایتان ایجاد کرده است رها می‌کند و روحیه‌ای شاداب و بانشاط به شما هدیه می‌دهد. روند زندگی مدرن امروزی به گونه‌ای است که اگر از حال کودک درونمان غافل شویم، جز افسردگی، استرس و اضطراب دستاورد دیگری در زندگی نخواهیم داشت و رنگ و بوی آرامش را حس نخواهیم کرد.

〽️زنده نگه داشتن کودک درون به ما قدرتی مضاعف برای ادامه یک زندگی بانشاط و با انگیزه را می‌دهد و تکرار خاطرات کودکی و دنبال کردن علایقی که در کودکی داشته‌ایم، زمینه داشتن یک زندگی سالم و شادتر در سایر دوره‌ها را برای ما فراهم می‌کند.

🔷خوشبینی و داشتن افکار مثبت و امیدواری به زندگی در سایه تلاش و کوششی که هر فردی برای ادامه زندگی دارد، نقش غیر قابل انکاری در زنده نگه داشتن کودک درون افراد ایفا می‌کند. اغلب ما کودک درون خود را فراموش و یا گم کرده‌ایم و از معجزه خنده و شادی این معجزه بی‌مثال غافل هستیم و بهتر است پای کودک درونی شاد و پر انرژی را برای داشتن امید و انگیزه‌ای زیبا و دوست داشتنی به زندگی‌مان باز کنیم.

✔️مثبت اندیشی نخستین گام زنده نگه داشتن کودک درون

کودکی، دوره شیرین و غیر قابل تکراری است که نه خبری از قضاوت است و نه کسی فکر منفی برای ادامه زندگی در سر دارد.

✏️نگرش کودکان به زندگی همواره مثبت و امیدوارانه است و در دنیای شاد و رنگارنگ کودکان همه چیز رنگی از باور و امید و توانمندی دارد و همین مسئله باعث نشاط و سرزندگی فرد در دوران کودکی می‌شود.

یکی از مکانیزم‌های دفاعی در طول زندگی، مکانیزم بازگشت اولیه است و این مسئله به مفهوم انجام رفتارهای خوبی است که مثل دوره کودکی حس و حال خوب و مثبتی را در فرد ایجاد می‌کند.

🟠مکانیزم‌های دفاعی مثل مکانیزم بازگشت اولیه اگر چه اثری کوتاه و موقت دارند اما باعث بازیابی روحیه و تصمیم گیری هر چه بهتر شده و ما را در رسیدن به ثبات فکری یاری می‌کنند.

در زمان حال زندگی کردن هنری است که اگر هر کدام از ما به تکنیک‌های این هنر مسلط شویم، فراموش نمی‌کنیم که گذشته و اتفاقات آن تنها برای مرور گاه به گاه برای عبرت آموزی است و نباید زندگی امروز را به اتفاقات و تجربیات تلخ گذشته پیوند بزنیم.

📌امید داشتن به آینده و زندگی کردن در لحظه درست مثل طرز تفکر دوره کودکی است که فرد را از خوردن غم زندگی گذشته و نگرانی برای آینده باز می‌دارد و راه لذت بردن از شادی و حال خوب امروز را برای او مهیا می‌کند.

✳️کودک طوری در لحظه زندگی می‌کند که اگر فردی در ابتدا به او اخم کند ناراحت می‌شود و اگر همان فرد دوباره به او لبخند بزند آن ناراحتی را فراموش کرده و کودک هم به فرد لبخند زده و با خوشرویی با او برخورد می‌کند و این یکی از مهمترین عوامل شادی دوران کودکی محسوب می‌شود.

https://chat.whatsapp.com/EMV7DNBXrRH7v8jTEvRrBo

🟥بسیاری از رفتارهای ما برای زنده نگه داشتن کودک درونمان باید مثل دوره کودکی باشد و شادی و غم هر لحظه را تنها به همان لحظه اختصاص بدهیم و با خود به ساعت بعد و روز بعد منتقل نکنیم، از طرفی هم حال خوب خود را با تکرار اتفاقات تلخی که پیش آمده است بد نکنیم.

* انجام بازی‌های کودکانه، کودک درون را شاداب نگه می‌دارد: نگه داشتن دلخوری ما از دیگران در دل، باعث ایجاد کینه‌ می‌شود. نباید این دلخوری‌ها را در دل خود نگه داریم؛ در بخشش دیگران و گذشتن از خطای آن‌ها باید مثل کودکان، بخشنده و مهربان و فراموش کار باشیم.*

🟣مهارت‌های خود آگاهی و همدلی، لازمه داشتن کودک درونی زنده و بانشاط است. داشتن این دو مهارت که جزو اصلی مهارتهای زندگی به شمار می‌روند به ما می‌آموزد که مثل کودکان مهربان و همدل و همراه باشیم و در لحظه دیگران را ببخشیم.

او برای زنده نگه داشتن هر چه بهتر کودک درون به ضرورت دوری از اضطراب اشاره کرد و گفت: در لحظه زندگی کردن کودکان هر گونه اضطراب و استرسی را از آن‌ها دور کرده و لذت ساده‌ترین چیزها و درک خوشایند از تجربه زندگی بی‌دغدغه را به آن‌ها می‌بخشد. بهتر است افراد در سایر دوره‌های زندگی رفتار و برخورد کودکان را برای خود الگو قرار بدهند تا از بروز استرس و اضطراب دور و در امان بمانند.

⬜انجام بازی‌های کودکانه و یا خوردن خوراکی‌های خوشایند به یاد روزهای کودکی حال روحی و روانی افراد را تلطیف کرده و کودک درون آن‌ها را با نشاط و شاداب نگه خواهد داشت.

نشر آکادمیک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *