🟣هر آنچه باید درباره اثرات افسردگی بدانید

 

افسردگی یکی از شایعترین مشکلات سلامت روان به ویژه در عصر حاضر است که اگرچه یک اختلال روانی به حساب می‌آید، اما می‌تواند به سلامت جسم هم آسیب وارد کند.

افسردگی گرچه در دسته‌ بیماری‌های روحي و رواني قرار می‌گیرد، اما فقط ذهن بیمار را درگیر نمی‌کند. افسردگی می‌تواند علائم فیزیکی‌ای داشته باشد که اصلاً ارتباطی به سلامت روان ندارند. از آنجایی که بسیاری از این نشانه‌ها شبیه علائم بیماری‌های دیگری هم هستند، ممکن است حتی پزشکان هم در تشخیص علت اصلی آن‌ها دچار اشتباه شوند و این علائم را به بیماری‌های دیگری جز افسردگی تعبیر کنند.

🔶افسردگی چه تاثیر مخربی بر اعضای بدن می‌گذارد؟

🟡در ادامه به تأثیر افسردگی بر بدن و علائم فیزیکی این بیماری روحی می‌پردازیم. به خاطر داشته باشید که فهرست پیش رو کارکردی جز آگاهی بخشی ندارد، بنابراین اگر احساس می‌کنید افسرده هستید یا در مورد سلامت عمومی خود نگران هستید، برای تشخیص درست و تجویز درمان مناسب حتماً به پزشک مراجعه کنید.

۱_ افزایش یا کاهش اشتها

✳️تغییر چشمگیر در وزن یا اختلال در اشتها، یکی از نشانه‌های مهم دوره‌ افسردگی عمده به شمار می‌رود. در دوران افسردگی، تغییراتی در سطح بعضی هورمون‌های بدن مثل کورتیزول و سروتونین رخ می‌دهد که بدن با واکنش جنگ یا گریز به آن‌ها پاسخ می‌دهد (واکنش جنگ یا گریز به عکس العمل اولیه و غریزی بدن در برابر یک تهدید یا حمله برای نجات جان ما اطلاق می‌شود). تغییرات ایجاد شده در این هورمون‌ها می‌تواند باعث پرخوری احساسی یا بر عکس، کاهش اشتها شود. در حقیقت، بدن با این روش سعی دارد فشار و اضطراب وارده به خود را مهار کند.

✏️بین اشتهای ما و سلامت روان ما ارتباط تنگاتنگی وجود دارد، به همین دلیل است که بعضی افراد برای تسکین حال بد روحی خود به پرخوری روی می‌آورند در حالی که بعضی دیگر کم اشتها می‌شوند.اگر تا پیش از ابتلا به افسردگی، غذا خوردن عملی لذت بخش برای فرد باشد، ممکن است از زمان بروز افسردگی، این رفتار در شخص محدود شود و یا بر عکس، شکلی افراطی پیدا کند.

۲- مشکلات گوارشی

🔷افسردگی، نحوه‌ واکنش ذهن و بدن به اضطراب را تغییر می‌دهد. این مسأله ممکن است باعث اختلال در فعالیت بسیاری از سیستم‌های مهم بدن شود و برای مثال، نحوه‌ پردازش مواد غذایی در بدن را تغییر دهد. بروز تغییرات ناگهانی در رژیم غذایی، مانند کاهش یا افزایش اشتها یا تغییر انتخاب‌های غذایی، می‌تواند منجر به مشکلات گوارشی‌ای مثل حالت تهوع، یبوست و اسهال شود.

۳- افزایش یا کاهش خواب

📒بین افسردگی و کاهش یا افزایش خواب هم ارتباط وجود دارد. کم خوابی می‌تواند به مشکل واقعاً خطرناکی تبدیل شود، چون باعث مشکلات زیاد دیگری می‌شود و برای مثال، فشار خون، وزن، سوخت و ساز بدن و توانایی‌های قضاوت و استنباط را تحت تأثیر قرار می‌رهد.

📌اما افسردگی فقط باعث کم خوابی نمی‌شود. بسیاری هم هستند که دچار پرخوابی می‌شوند و بعضی دیگر هم از مشکل حفظ تداوم خواب رنج می‌برند، حالتی که باعث می‌شود فرد نتواند در طول شب به طور مداوم بخوابد.

 

۴- احساس خستگی

〽️خستگی ناشی از افسردگی، یکی از علائم فیزیکی بسیار رایج این بیماری است و ممکن است علت آن اختلال در خواب، تغییر در رژیم غذایی، اضطراب، یا مصرف دارو باشد. افسردگی در اغلب مواقع باعث تغییر در سطح هورمون‌های دوپامین و سروتونین در بدن می‌شود، هورمون‌هایی که به طور مستقیم روی حال روحی و سطح انرژی ما تأثیر می‌گذارند.

✔️یک علت احتمالی دیگر این احساس خستگی می‌تواند بار سنگین روانی‌ای باشد که شخص مبتلا به افسردگی به دوش می‌کشد و از نظر ذهنی و عاطفی به او فشار وارد می‌کند. این بار عاطفی می‌تواند به صورت فیزیکی هم احساس شود.

۵- بی قراری

افسردگی در بعضی موارد باعث هجوم آوردن افکار منفی‌ای می‌شود که شخص را درگیر حس نگرانی، شک و بی ارزش بودن می‌کنند.این افکار اضطراب آور هستند و بدن و ذهن ما را به کار‌هایی وامی دارند که معمولاً در هنگام استراحت یا خواب، انجام نمی‌شوند. این مسأله ممکن است حس بی قراری و در عین حال، احساس خستگی در فرد ایجاد کند.

۶- درد‌های بدنی مزمن

🔶افسردگی می‌تواند باعث درد‌های فیزیکی هم شود. با این حال، کمتر کسی شک می‌کند که شاید درد‌های بدنی مزمنش به وضعیت روحی اش مربوط است.

اگر برای درد‌های فیزیکی یک شخص توضیح قابل توجهی وجود نداشته باشد و البته این درد‌ها ساختگی یا ناشی از تصورات شخص نباشند، ممکن است در حقیقت این تلاش بدن برای نشان دادن تشویش ذهن یا همان افسردگی باشد.این درد‌ها می‌توانند در مفصل ها، عضلات، یا هر قسمت دیگری از بدن رخ دهند و بسته به شخص، ممکن است گه گاه به وجود بیایند.

۷- سردرد‌های مکرر یا میگرن

🔆افراد مبتلا به افسردگی اغلب از سردرد، به ویژه سردرد‌های تنشی رنج می‌برند از آنجایی که افراد مبتلا به افسردگی، احساس درهم شکستگی، غم، خستگی و کسالت می‌کنند، تمامی این موارد بر روی بدن تأثیر می‌گذارند.

۸- احساس گیجی یا بی حالی

🟣بسیاری از عوامل مانند اختلال در خواب یا کم شدن آب بدن می‌تواند منجر به احساس بی حالی در دوران افسردگی شود، شخصی که از افسردگی رنج می‌برد ممکن است تمام روز را در رختخواب دراز بکشد و حتی برای خوردن آب هم از جای خود بلند نشود. همین مسأله می‌تواند باعث احساس گیجی یا بی حالی در فرد شود.

۹- تغییر در الگو‌های کلامی

🟠یکی از پیامد‌های کمتر شناخته شده‌ی افسردگی، کاهش سرعت صحبت کردن یا حرف زدن با مکث و تردید است، توانایی صحبت کردن ارتباط تنگاتنگی با عملکرد روان-حرکتی، توانایی تفکر و تمرکز، و سرعت پردازش اطلاعات دارد. در اغلب موارد، بیماری‌های روحی از جمله افسردگی باعث اختلال در این توانایی‌ها می‌شوند.

این اختلالات می‌تواند روی الگو‌های کلامی هم تأثیر بگذارد و تحقیقات جدید نشان داده که هر چه شدت افسردگی بیشتر باشد، سرعت صحبت کردن کمتر می‌شود، مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا شخص بتواند همان تعداد کلماتی که قبلاً به کار می‌برد را کامل کند و مکث‌های بین کلمات و جمله‌ها طولانی‌تر می‌شود.

علاوه بر این، افسردگی می‌تواند باعث یکنواختی و بی روحی بیشتر صدا در مقایسه با قبل شود.

۱۰- مشکلات و بیماری‌های پوستی

〰️افسردگی می‌تواند باعث بروز مشکلات و بیماری‌های پوستی یا تشدید آن‌ها شود، تحقیقات نشان داده بین بروز بیماری‌های پوستی‌ای مثل پسوریازیس، آلوپسی، ویتیلیگو، پورفیری، هیدرآدنیت چرکی و حتی جوش و ابتلا به افسردگی ارتباط وجود دارد.

نشر آکادمیک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *