ای بوک چیست؟ جادوی کتاب الکترونیکی

چه موقع کتاب، کتاب نیست؟ خوب صد البته وقتی به صورت کتاب الکترونیکی است! در اواخر دهه ۱۹۹۰، ناگهان اختراع “کاغذ الکترونیکی” دنیایی از امکانات را گشود. با استفاده از این فناوری کم مصرف پ، مردم می توانستند بدون تعویض مداوم باتری، به طور ناگهانی کتاب‌هایی را روی دستگاه دیجیتال بخوانند. اختراع کتاب الکترونیکی، با رونق انتشار دیجیتال همراه شد و به خوانندگان اجازه می دهد تا بلافاصله کتابها را در هر مکان با هر دستگاهی خریداری و حمل و نقل کنند و بخوانند. در این مطلب، ما به محبوب‌ترین قالب‌های کتاب الکترونیکی خواهیم پرداخت و دلایلی را که (تقریبا) هر نویسنده باید به فکر پیوستن به انقلاب نشر دیجیتال باشد، نشان خواهیم داد. با سایت چاپ کتاب نارون دانش تا انتهای مطلب ای بوک چیست؟ جادوی کتاب الکترونیکی همراه باشید.

ای بوک چیست؟ جادوی کتاب الکترونیکی

دو نمونه از رایج ترین قالب‌های کتاب الکترونیکی

درست همانطور که رایانه های شخصی در برابر مکینتاش و آیفون با دستگاههای اندرویدی مبارزه می کنند، دو فرمت مهم کتاب الکترونیکی نیز وجود دارد. اما نگران نباشید: اگر به دنبال انتشار کتاب الکترونیکی هستید، فقط باید یکی از آنها را انتخاب کنید.

۱- ای پاب (EPUB)

رایج ترین فورمت کتاب الکترونیکی یعنی “EPUB” این روزها تقریباً مترادف با “کتاب الکترونیکی” است. بیشتر دستگاه‌های خوانندگان الکترونیکی موجود در بازار از این نوع فورمت به عنوان پیش فرض استفاده می‌کنند؛ بنابراین چه کتابی از Google بخرید و چه کتابی را از Overdrive قرض بگیرید، اکثر توزیع کنندگان فورمت EPUB را روی دستگاه شما قرار میدهند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با کتاب صوتی و مزایای آن برای نویسندگان و صاحبان اثر

۲- AZN: قالب مختص آمازون

خرده فروشی که EPUB ها را نمی فروشد، آمازون است. در عوض ، آنها از قالب کتاب الکترونیکی اختصاصی خود به نام AZN استفاده می کنند که تکامل یافته در قالب قبلی MOBI آنهاست. این فورمت تفاوت زیادی با EPUB دارد زیرا از فناوری مدیریت حقوق دیجیتال (DRM) نیز برخوردار است که اشتراک و سرقت ادبی را دشوارتر می کند.  نیازی به نگران شدن در مورد به خاطر سپردن تمام این کلمات اختصاری نیست اما این روزها انتشارات Kindle Direct (بستر نویسنده آمازون) فورمت EPUB را می‌پذیرد که به طور خودکار برای شما به AZN تبدیل می کند. این بدان معنی است که صاحبان اثر می‌توانند با صرفا با کاربرد فورمت EPUB امور خود را جلو ببرند.

چرا (تقریبا) هر نویسنده‌ای نیاز به انتشار کتاب الکترونیکی دارد

اولاً ما اکنون در دنیای دیجیتال زندگی می کنیم: از سال ۲۰۰۷ ظهور کتاب‌های الکترونیکی خرید و مطالعه میلیون‌ها خواننده را تغییر داد و می‌توان گفت که آینده را نیز به خود اختصاص داد. ثانیا، احتمالاً کار شما را به عنوان یک نویسنده مستقل آسان‌تر خواهد کرد! کتاب‌های الکترونیکی به نویسندگان مستقل این امکان را می‌دهد تا مخاطبان گسترده‌ای داشته باشند و به عنوان نویسنده امرار معاش کنند. در حقیقت، برای اکثر نویسندگان که امروز می‌خواهند آثار خود را نشر دهند، داشتن یک طرح توزیع چاپ فیزیکی کتاب توصیه نمی‌شود. بیایید نگاهی دقیق‌تر به مزایای انتشار کتاب الکترونیکی برای نویسندگان بیندازیم.

آنها برای دسترسی عالی هستند

نکته قابل توجه در مورد کتاب‌های الکترونیکی این است که چقدر قابل تنظیم هستند: شما می‌توانید از قلم و اندازه قلم گرفته تا رنگ پس زمینه تنظیم کنید. خوانندگان با مشکلات بینایی اکنون می‌توانند تقریباً به هر کتابی دسترسی پیدا کرده و محتوای آن را به صورت «چاپ بزرگ‌تر» درآورند. این بدان معنی است که اندازه و موقعیت قلم ثابت نیست و می‌توان بر حسب نیاز آنر بزرگتر و کوچکتر کرد.

ساخت آنها ارزان و فروش آنها آسان است

برای ایجاد کتابهای الکترونیکی کاغذ، جوهر و چسب لازم نیست. نیازی نیست که آنها در یک انبار نگهداری شود و با کامیون در سراسر کشور حمل شود. در نتیجه، هزینه های سربار تقریبا ناچیز است و در نتیجه قیمت‌ها پایینتر خواهد آمد.

می توانید بلافاصله به مخاطبان عظیم دسترسی پیدا کنید

با توزیع دیجیتالی کتاب های الکترونیکی، هر نویسنده می تواند تقریباً فوراً و بدون خروج از خانه خود به خوانندگان در سراسر جهان دسترسی داشته باشد و کتاب خود را در معرض نه تنها یک بخش جغرافیایی خاص بلکه فراتر از آن قرار دهد.

می توانید به سرعت و بصورت رایگان آنها را سریعاً فورمت بندی کنید

قالب بندی و صفحه آرایی کتابهای فیزیکی کار سختی است. در حالیکه این مساله در کتب الکترونیکی به سادگی انجام می‌شود و بسیار کار را ساده‌تر می‌کند.

نقاط ضعف انتشار کتاب های الکترونیکی چیست؟

صادقانه بگویم دلیلی وجود ندارد که شما را از چاپ کتاب دیجیتالی دور نماید یا بترساند. تنها یک مساله وجود دارد که برخی از خوانندگان دوست دارند کتابهای فیزیکی مطالعه کنند و از مطالعه کتب دیجیتالی سرباز می‌زنند. اما تغییرات به حدی سریع در حال رخ دادن است که این خوانندگان نیز دیر یا زود به سمت کتابهای الکترونیکی خواهند رفت.

نشر کتاب
ناشر کتاب
نشر آکادمیک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *