ثمین نوروزی : سیستم های واکنش اضطراری شخصی، همیشه و همه جا، همراه بیمار

عنوان مقاله:

سیستم های واکنش اضطراری شخصی، همیشه و همه جا، همراه بیمار

 

نام محقق:

ثمین نوروزی

کارشناس مهندسی پزشکی

 

استاد مربوطه: دکتر مریم ادیب

 

دانشگاه: پیام نور

 

سال تحصیلی: 1401-1400

امروزه تقریبا همه ما انسانها، در هر کجای کره زمین، اهمیت و ضرورت سه مفهوم (پیش بینی، سرعت و دقت بالا) در پزشکی را حس کرده و به آن ایمان آورده ایم چرا که در خیلی از مواقع، لحظه هایی غافل شدن از موقعیت های اورژانسی و یا سهل انگاری و حتی عدم پیش بینی و بررسی وضعیت بیمار، منجر به اتفاق  ناگوار وحتی متاسفانه از دست دادن بیماران شده است.

من هم بعنوان یک دانشجوی مهندس پزشک، عمیقاً ضرورت و اهمیت این مسئله را درک کرده و دوست دارم در حد توانم، در ایده پردازی و طراحی تجهیزات پزشکی برای پیش بینی وضعیت بیمار قبل از حاد شدن مسئله و در دست گرفتن کنترل آن، قدم هایی بردارم.

به عقیده من، تکنولوژی ساعت های هوشمند که از سال 2018 به تعداد انگشت شمار وارد بازارهای کشورهای غربی شدند و رفته رفته با استقبال شدید رو به رو شده و این روزها اکثریت مردم از آن ها با طراحی و کاربردهای متفاوت استفاده می کنند، اگر تحت عنوان (ساعت های هوشمند هشداردهنده پزشکی) درایران طراحی و وارد بازار شوند، قطعاً کمک بزرگی به جامعه پزشکی و امنیت بیشتر بیماران خواهند کرد. همانطور که در سال 2021 این تجزیه و تحلیل ها برای طراحی چنین   ساعت های هوشمندی در برخی کشورهای غربی صورت گرفت و دسته ای از آنها وارد بازار شدند.

البته بنظرم  نکته ای که خیلی باید مورد توجه قرار بگیرد، این خواهد بود که لزوماً هر بیماری ملزم به تهیه آنها نباشد و هرساعت برای یک مورد خاص طراحی شده باشد تا بیمار باتوجه به مشکلی که دارد، ساعت هوشمند منحصر به فرد خوش را تهیه کند و در این صورت، تمرکز بر ساخت و طراحی این نوع ساعت های هوشمند بالا خواهد رفت و میتوان تا حد امکان، ریسک بروز خطا را کاهش و محصولی ایده آل و کاربردی را در اختیار بیماران قرار داد.

 

 

حتما تا به اینجا، برای شما این سوال بوجود آمده که چرا (ساعت هوشمند هشداردهنده پزشکی)، مورد توجه قرار گرفته است؟

دلایل مختلفی برای این عقیده وجود دارد:

اول اینکه طبق آمار و تحقیقات       جمع آوری شده، بسیاری از سالمندان از پوشیدن هشداردهنده پزشکی که حجیم، سنگین و زشت هستند، بدشان می آید و در نتیجه حتی در صورت لزوم، فقط 20% از دارندگان هشداردهنده های پزشکی، واقعا آنها را به طور مرتب استفاده میکنند. پس درصورت وجود، ممکن است مردم این محصول را بیشتر از یک دستگاه پزشکی مستقل، استفاده کنند.

دوم اینکه از اهمیت ادغام شدن چند محصول و ارائه شدن در قالب یک محصول ایده آل و کاربردی، نمیتوان چشم پوشی کرد. این ساعت ها در کنار قابلیت اصلی خود که پیشگیری حاد شدن وضعیت ناگهانی و هشدارهای پزشکی را انجام میدهند، می توانند به ردیاب های تناسب اندام، سیستم کنترل کننده ضربان قلب و فشار خون، سیستم هشداردهنده ساعت مخصوص خوردن دارو، توانایی درخواست تاکسی و همچنین توانایی در برقراری تماس صوتی و تصویری، قابلیت ردیابی مکان، و نیز اعلام ساعت جهانی، مجهز باشند.

پس به طورکلی، لیستی از ویژگی های مورد نظر ما برای (ساعت های هوشمند بعنوان هشدار پزشکی) شامل موارد زیر می شوند:

  • زمان را دقیق اعلام میکند.
  • عملکرد بی عیب و نقص بعنوان یک هشداردهنده پزشکی دارد.
  • طراحی جذابی دارد و بنظر می رسد چیزی است که افراد مسن به پوشیدن آن افتخار       می کنند نه چیزی که فریاد     می زند: من پیر و ضعیف هستم.
  • سبک است و سهولت در استفاده دارد.
  • به تنهایی و بدون نیاز به حمل تلفن یا سایر(ایستگاه های پایه) کار می کند.

 

 

سیستم های هشداردهنده پزشکی از نظر مفهومی ساده هستند، یک دکمه را فشار می دهید و کمک می آید. اما وقتی نوبت به انتخاب می رسد، مشخص می شود که ظرافت های زیادی وجود دارد که باید برای اطمینان از انتخاب بهترین هشداردهنده پزشکی، برای یک فرد معین، آنها را در نظر گرفت. در شرایط ایده آل، ابزار انتخاب همراه برای کمک به انتخاب واقعی محصول طراحی شده است اما برای استفاده خوب از آن، باید بدانید که چه نوع ویژگی هایی را واقعاً می خواهید.

یک سیستم واکنش اضطراری و سیستم هشداردهنده پزشکی، شامل نوعی از دکمه هایی است که فشار می دهید یا حسگر زیستی خودکاری که تشخیص می دهد مشکل دارید.

در هر دو صورت، سیستم به نحوی پیامی را به یک پاسخ دهنده ارسال   می کند و سپس پاسخ دهنده اقداماتی را انجام می دهد.

 

 

پاسخ دهنده:

چندین رویکرد متفاوت برای نحوه پیاده سازی این سیستم ها وجود دارد:

در ساده ترین رویکرد، پاسخ دهنده، یک مرکز تماس است که توسط یا از طرف شرکتی اداره می شود که سیستم هشدار پزشکی را ایجاد می کند. بنابراین هنگامی که یک وضعیت اضطراری وجود دارد، سیستم مرکزبا شخصی که وظیفه او انجام اقدام است، تماس برقرار می کند. این رویکرد را (سیستم نظارت شده) می نامند.

همچنین سیستم هایی وجود دارند که (نظارت نشده) هستند. در این صورت، آنها را طوری تنظیم می کنیم که در مواقع اضطراری، سیستم با شماره ای که از قبل اعلام کرده ایم، تماس بگیرد یا برای افرادی که از قبل انتخاب کرده ایم، ایمیلی ارسال کند.

تماس می تواند با دوست، خانواده یا حتی اورژانس برقرار شود حتی برخی سیستم ها را می توان جوری       برنامه ریزی کرد که در صورت عدم پاسخ دوست و خانواده، به صورت خودکار با اورژانس تماس بگیرد.

در شرایط اضطراری چه اتفاقی می افتد؟

همانطور که گفته شد، هنگامی که   یک وضعیت اضطراری شناسایی           می شود، سیستم با پاسخ دهنده تماس می گیرد. برخی از پاسخ دهندگان، بلافاصله خدمات اضطراری را ارسال می کنند.(تماس با اورژانس)

اما سرویس های پیچیده ترپاسخ دهنده، با فرد مسن تری که در شرایط اضطراری قرار دارد، تماس           می گیرند و سعی می کنند قبل از   انجام اقدامات بیشتر بفهمند که          چه اتفاقی در حال رخ دادن است. درحالت ایده آل، فرد مسن از پاسخگو، تماسی را دریافت می کند که می گوید: خوب هستید خانم/آقای……؟ چگونه می توانیم به شما کمک کنیم؟

برخی از خدمات، می توانند طیف وسیعی از خدمات پاسخگویی را ارائه دهند. مثلا اگر سیستم شما خراب شود، با شرکت تعمیراتی تماس بگیرند یا درمواقع اضطراری به اورژانس خبر بدهند یا حتی اگر در یک محله ناامن قدم میزنید، از طریق ردیابی مکان، موقعیت شما را پیدا کنند و در صورت نیاز، برایتان نیروی کمکی ارسال کنند.

  1. ساعت هشدار پزشکی درواقع می تواند هم مجهز به تشخیص موارد اضطراری (کاهش یا افزایش ضربان قلب و فشار خون، تشخیص سقوط، وارد شدن شوک عصبی و…) باشد و هم می تواند مجهز به سیستم هشدار ساعت مصرف دارو و یا مراجعه به پزشک باشد.

به عقیده من، یک سیستم هشدار پزشکی تنها زمانی مفید است که بتواند واقعا در موارد اضطراری کمک احضار کند، پس می توانند دارای نوعی  دستگاه آویز یا مچ بند باشند که یک دکمه برای فشردن در مواقع ضروری بر روی آن قرار دارد.

اگر از نظر مهندسی به این قضیه نگاه کنیم، حتی آویزها می توانند به گونه ای طراحی شوند که دارای قابلیت تشخیص خودکار سقوط باشند و بتوانند به طور خودکار با پاسخ دهنده تماس بگیرند که سقوطی را تشخیص دهند.

 

  1. ساعت هوشمند هشدار پزشکی، می تواند از طریق حسگرهای زیستی، سقوط را تشخیص دهد و درصورت لزوم برای شخص مورد نظر، کمک بفرستد و یا به او راهکارهایی را ارائه بدهد که قبل از رسیدن اورژانس یا تیم پزشکی انجام دهد تا از شکستگی یا آسیب به خود، جلوگیری کند.

 

 

البته یک رویکرد مدرن برای طراحی یک سیستم هشدار پزشکی قطعاً این خواهد بود که کل سیستم را به یک (برنامه) در تلفن هوشمند تبدیل کنیم. در این حالت به جای آویز فقط باید دکمه گوشی را فشار دهید.

در حالت ایده آل، سنسور دکمه باید در همه جا کار کند و همیشه در حالت آماده باش قرار داشته باشد. البته لازم به ذکر است این نوع سیستم ها برخلاف سیستم هایی که فقط در خانه کار می کنند (دارای ایستگاه پایه ثابت هستند و فقط به خط تلفن خانه متصل می شوند) و اگر شخص از ایستگاه پایه به اندازه کافی فاصله بگیرد، دیگر کار نمی کنند، دارای ایستگاه پایه قابل حمل هستند که از طریق برقراری آنتن با پاسخ دهنده ارتباط برقرار می کنند پس واضح است مقصود از (همه جا)، مکان هایی است که آنتن  لازم را برای برقراری ارتباط با پاسخ دهنده داشته باشند. متاسفانه  اگر در کشوری زندگی می کنید که آنتن دهی شهر شما ضعیف است، این سیستم در آنجا کار نخواهد کرد و باید از سیستم هشدار پزشکی منحصر به خانه استفاده کرده یا به فکر حل مشکل نداشتن آنتن پرداخت.

 

در نهایت با معرفی و ذکر خصوصیات گفته شده در مورد این نوع سیستم هشدار پزشکی، امیدوارم به زودی در ایران نیز طراحی و در اختیار بیماران مختلف با توجه به نیاز منحصر به فرد آنها قرار بگیرد  چرا که در اینصورت کمک بسیار بزرگی به جامعه پزشکی-درمانی می کند و   همچنین باعث راحتی و حفظ جان و امنیت بیشتر بیماران می شود.

 

 

کلیدواژه : ثمین نوروزی
نشر آکادمیک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *