دکتر اسماعیلی وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتاميه جشنواره صنعت چاپ : تسهيلات باید با سود پايين در اختيار اهالی چاپ قرار داده شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آئین اختتامیه بیست و یکمین جشنواره ملی صنعت چاپ با تاکید بر اینکه باید تسهیلات بانكی با سود کم در اختیار اهالی چاپ قرار داده شود، گفت:

این موضوع مطالبه‌ ما نیز هست زیرا معتقدم مسأله نوسازی ماشین‌آلات، دغدغه ای فراگیر در صنعت چاپ است که باید رفع شود.

به گزارش روابط عمومی، آئين اختتاميه بيست و يكمين جشنواره ملي صنعت چاپ عصر امروز (سه‌شنبه سوم اسفند)، با حضور محمدمهدی اسماعيلی وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی، ياسر احمدوند معاون فرهنگی وزير، احمد ابوالحسنی ریاست اتحادیه چاپخانه داران تهران و جمعی از فعالان و بزرگان اين صنعت برگزار شد.

 

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با اشاره به نخستین روزهای حضورش در این وزارتخانه گفت: از روزهای اول در وزارت ارشاد گفت‌و‌گوهای خوبی با فعالان چاپ داشتم و پیگیر بودم تا کارهای مهمی در این حوزه انجام شود. معتقدم صنعت چاپ و نشر اساساً یک حوزه فرهنگی و پیشران تحولات فرهنگی است.

 

وی ادامه داد:‌ در بررسی رنسانس قرن ۱۵ می‌بینیم که یکی از مهمترین تحولات در دوره جدید صنعت چاپ بوده است،‌ در ایران نیز طی 200 سال اخیر که دوره جدیدی در کشور آغاز شد،‌ صنعت چاپ نیز به کشور آمد و تغییرات چاپ فضا را به یکباره تغییر داد.

 

اسماعیلی با بیان اینکه به عبارت دیگر با صنعت چاپ و نشر فضای کنشگری فرهنگی چند صد برابر می‌شود، اظهار داشت: امروز اصلا نمی‌توان تصور کرد که بتوان چاپ را از زندگی انسان حذف کرد، زیرا این صنعت یکی از پیشران‌های مهم آغاز تحول فرهنگی در دوره جدید در غرب و دیگر نقاط بوده است.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با بیان اینکه در دوره جدید نشر به معنای سنتی رقیبی جدی در بخش الکترونیک پیدا کرده است، گفت: یکی از گفتگوهای ما این است که چاپ متعلق به حوزه فرهنگ است یا صنعت؟ در این زمینه باید گفت که چاپ در عین حال که صنعت است اعتبارش به پیشرانی‌اش در حوزه فرهنگ است،‌ جایش در حوزه فرهنگ است و ما باید بعدهای مختلف آن را تقویت کنیم.

 

وی همچنین یادآور شد:‌ در سفر به استان فارس،‌ رئیس جمهوری گفت که بازدیدی از کارخانه کاغذسازی زاگرس داشته باشیم و در همان سفر تسهیلات 100 میلیاردی مصوب شد. یکی از مهمترین پیگیری رئیس جمهور  از من مربوط به کاغذ و نشر است.

 

به گفته وی، یکی از مهمترین سرفصل‌های برنامه تحولی وزارت ارشاد حرکت به سمت خودکفایی در حوزه چاپ و نشر است که از کاغذ شروع می‌شود تا زینک، ماشین‌آلات و سایر حوزه‌ها.

اسماعیلی با طرح اين موضوع که ایران باید پیشران حوزه فعالیت‌های علمی و فناوری در منطقه باشد،‌ ادامه داد: حتماً باید در این زمينه ملزومات آن فراهم شود،‌ امیدوارم روزی برسد که صفر تا صد این صنعت در داخل تولید شود.

 

وی همچنين به بازدید خود از کارخانه چوب و کاغذ مازندران اشاره کرد و گفت:  در این زمینه هر هفته از آقایان مهدی‌پور و احمدوند این درخواست را دارم که مسأله تامین و آماده سازی کاغذ را پیگیری کنند و خیلی زود به قرارداد برسیم.

 

وی با اشاره به لزوم ارائه تسهیلات با سود اندک برای صنعت چاپ نیز گفت:‌ قبول دارم که باید تسهیلات با سود کم در اختیار اهالی چاپ قرار داده شود و حتما این کار را دنبال می‌کنیم،‌ این موضوع مطالبه‌ ما هم هست زیرا معتقدم مسئله نوسازی ماشین‌آلات باید حل شود، در این زمینه‌ به معاون فرهنگی  نیز می‌گویم که گردش کار این موضوع آغاز شود.

 

وزیر ارشاد در بخش دیگر صحبت های خود به برگزاری جلسه‌ای با وزیر صمت طی هفته‌های آینده اشاره کرد و یادآور شد:  حتما تا قبل از پایان سال این نشست را خواهیم داشت و این موضوع را بررسی می‌کنیم، برای حل بقیه موارد مثل حوزه  آموزش که دغدغه اهالی صنف است نیز ما کمک خواهیم کرد و به عنوان مثال دانشکده های علمی کاربردی را وارد خواهیم کرد یا با وزارت علوم قرارداد خواهیم نوشت.

وی خاطرنشان کرد: من به عنوان وزیر ارشاد آماده هستم جمع‌بندی نظرهای شما را در دولت ارائه کنیم تا این صنعت باید رونق گیرد. زیرا موجب اشتغالزایی و ایجاد شغل در صنعت چاپ که ماهیتی
فرهنگی‌ دارد،‌ می‌شود.

اسماعیلی همچنین با ابراز رضایت از راه‌اندازی شورای سیاستگذاری صنعت چاپ، افزود: درباره راه‌اندازی موزه چاپ نیز امیدوارم به زودی اقدامات لازم در این حوزه انجام شود.

در پايان اختتامیه بیست و یکمین دوره جشنواره صنعت چاپ از فعالان این صنعت تجلیل شد.

 

اسامی تقدیرشدگان این مراسم عبارتند از:

در بخش خانواده شهدا و ایثارگران از محمود قاسمی پدر شهید قاسمی از چاپخانه آبان، در بخش پیشکسوت برتر از استان فارس جعفر مصطفوی از چاپخانه مصطفوی، از استان قزوین سید عبدالعظیم موسوی از شرکت فرهنگی چاپ ولایت قزوین، از استان خراسان رضوی از حسن‌رضا حسین‌آبادی از چاپخانه زرین از استان تهران از علی کلاری چاپخانه پیام نوین و علی مخزن ازچاپ شرکت چاپ طلایه مرجان.

در بخش چهره علمی برتر این دوره  از استاد بیژن درویش مدرس چاپ تجلیل شد.

همچنین از فروزنده گلشنی  ازچاپخانه مظاهری به عنوان بانوی برگزیده صنعت چاپ تجلیل شد.

صادرکننده برتر این دوره نیز از استان قزوین بهمن بیاضیان از چاپخانه پلات قزوین شناخته شد. در بخش کارآفرین و نوآور نیز از لرستان مجید کریمی پور از چاپخانه یاقوت سبز بروجرد،‌ در بخش تولیدکننده مواد اولیه و ماشین‌آلات چاپ داوود تات از شرکت حرفه و فن تجلیل شدند.

همچنین محمدحسن اکرمی نیز به عنوان کارشناس ساعی از استان قم معرفی شد.

نشر آکادمیک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *