نحوه نشر کتاب : نشر روشهای چاپ و نشر کتاب و آثار و نوشته ها و ترجمه ها [چگونه کتابم را منتشر کنم]

بخش اول از مراحل چاپ کتاب: آماده‌سازی کتاب

اولین مرحله، آماده‌‌سازی محتوای کتاب است که توسط شما (نویسنده) انجام می‌شود.

نکته: مراحل چاپ کتاب رمان و دیگر انواع کتاب‌ شعر، کتاب‌های تخصصی، تحصیلی و… تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند، در واقع شما باید محتوای نوشته شده خود را در فرم یک فایل ورد و یا به‌صورت دست‌نویس در اختیار ناشر قرار دهید.

بخش دوم: بررسی محتوای کتاب توسط ناظران کیفی و بخش مشاوره تخصصی
در بخش دوم مراحل چاپ کتاب 10 الی 20 صفحه از محتوای کتاب شما توسط متخصصین و مشاورین بررسی می‌شود و در صورت تأیید با شما تماس گرفته خواهد شد و تأیید اثر شما برای چاپ را به اطلاع شما می‌رسانند و همین طور هماهنگی‌های لازم جهت دریافت مدارک لازم برای عقد قرارداد انجام می‌شود. انتخاب انتشارات برای چاپ کتاب از این رو مهم است که می تواند فرآیند چاپ کتاب شما را تسهیل کند و در آینده اعتباری ارزشمند برای آثار و رزومه تخصصی شما محسوب گردد چراکه در ارزیابی آثار ناشر آن بسیار مهم و راهبردی است و در نمره دهی و ارزشیابی بسیار جدی گرفته میشود.

بخش سوم: تنظیم و ارسال قرارداد برای نویسنده

بعد از دریافت مدارک و مستندات شما، بخش امور قرارداد انتشارات، پیش قرارداد را آماده و برای شما ارسال می‌کنند و بعد از مطالعه پیش قرارداد توسط شما و در صورت تأیید، قرارداد نهایی برای شما ارسال خواهد شد.

نکته: بستن قرارداد هیچ نیازی به مراجعه حضوری ندارد، در واقع اگر بخواهیم نمونه‌ای را به‌عنوان مثال بیاوریم، اکثر قراردادهای انتشارات آکادمیک برای رفاه حال مخاطبان عزیز ؛ مترجمان و ممولفان به صورت ارسال مجازی قرار داد و انعقاد آن به صورت از راه دور است.

 

اگر مراحل چاپ کتاب را به انتشارات بسپارید، قراردادی بین شما و ناشر منعقد می‌گردد. این قرارداد معمولاً به‌صورت غیرحضوری بوده و متقاضیان چاپ کتاب می‌توانند از خدمات آنلاین انتشارات استفاده کنند. در قرارداد غیرحضوری، باید اثر انگشت اسکن شود و ثبت شده باشد.

قرارداد بین نویسنده/مؤلف و ناشر انواع متفاوتی دارد که شما با توجه به نوع نیاز، یکی از آن‌ها را انتخاب می‌کنید.

نویسنده برای چاپ کتاب می‌تواند بخشی از مراحل را خودش انجام دهد (فایل تایپ شده ؛ ویرایش املایی و صوری) و بخش دیگر که نیاز به حرفه و تجربه دارد (مانند اخذ مجوزهای رسمی، صفحه آرایی ، شابک ؛ طراحی جلد و…) را به عهده‌ی ناشر بگذارد.

یکی از مهم‌ترین مراحل در «چگونه کتاب را چاپ کنیم؟» انتخاب عنوانی شایسته و زیبا و جذاب برای کتاب است.

متأسفانه به این موضوع کمتر توجه می‌شود اما نام کتاب تأثیر فوق‌العاده‌ای در انتخاب خواننده برای خرید آن دارد؛ زیرا می‌تواند تمامی حس و هدف آن کتاب را در شکل یک کلمه به مخاطب القا کند؛ بنابراین به انتخاب نام کتاب دقت کنید. مورد بعدی که مهم است، طراحی جلد کتاب است. پیشنهاد می‌کنیم طراحی جلد کتابتان را به طراحان حرفه‌ای بسپارید؛ زیرا مخاطب با دیدن عکس روی کتاب، تصمیم به خریدن می‌گیرد.

مشاوره چاپ و نشر کتاب
برای دریافت مشاوره اختصاصی چاپ و نشر کتاب در نشر آکادمیک ، شماره تماس خود و یا ایمیل تان برای ما بفرستید تا در اسرع زمان با شما تماس بگیریم.

 

مرحله دوم: آماده‌سازی فایل کتاب (شامل 8 بخش)

اولین مرحله شکل‌گیری محتوا و متن‌ها به‌‌عنوان یک کتاب بعد از عقد قرارداد بین مؤلف و ناشر

در این قسمت متون خام با طی کردن 9 بخش مشخص، تبدیل به کتاب و آماده ورود به بخش بعد می‌شوند.

 

بخش اول: تشکیل فایل اولیه با فرمت کتاب
در این مرحله، محتوا بعد از مارجین بندی برای تطبیق فایل با فرمت کتاب در قطع مناسب با موضوع تبدیل شده و بازخوانی آن انجام می‌شود.

در این گام متن‌های خام تبدیل به فایل می‌شوند که در نهایت و پس از سپری کردن مدت زمانی معین و گذراندن گام‌‌های بعد، به کتاب تبدیل می‌شود.

 

بخش دوم: اختصاص شابک

برای چاپ و نشر الکترونیک کتاب نیاز است برخی مجوزها را دریافت کنیم تا حق معنوی کتاب به نام صاحب اثر و همین طور محتوای کتاب توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بررسی و تأیید شود.

شابک،ISBN یا شماره استاندارد بین‌المللی کتاب است و حاوی اطلاعاتی از قبیل محل انتشار کتاب، ناشر و نوبت چاپ کتاب می‌باشد.

در واقع شابک را می‌توانیم با کدملی خودمان مقایسه کنیم که برای کتاب صادر می‌شود.

از آنجا که اطلاعات مربوط به کتاب در شابک به‌طور خلاصه آورده شده، بنابراین طبیعی است که هر کتاب شماره شابک مخصوص به خود را داشته باشد.

نکته: نویسنده نمی‌تواند مستقیماً اقدام به جذب مجوز کند و این امر فقط به واسطه ناشر امکان‌پذیر است.

 

قسمت های شابک کتاب

بخش سوم: ویراستاری کتاب
بعد از اختصاص شابک، فایل خام اثر شما برای بازخوانی به ویراستار واگذار می‌شود تا ویراستاری عمومی کتاب و موارد قابل اصلاح شامل: نویسه‌ها، دستور خط و نشانه‌گذاری را طبق رسم الخط و زبان معیار اصلاح کند. ویراستاری کتاب از مهم‌ترین بخش‌های مراحل چاپ کتاب می‌باشد.

ترس از نادرست بودن متن ها و داشتن مشکلات ویرایشی برای همه‌ی مؤلفان وجود دارد.

این ترس در بیشتر مواقع مانع اقدام برای به چاپ رسیدن کتاب می‌شود. همین موضوعات باعث می‌شود خلاقیت و استعدادها دیده نشود؛ اما نباید نگران این موارد بود زیرا با یک بررسی دقیق و ساده می‌‌توان خطاها را به حداقل رساند.

به‌طور معمول زمان ویراستاری کتاب به ازای هر 100 صفحه 10 روز کاری در نظر گرفته می‌شود.

ویراستاری چیست و ویراستار چه کاری انجام می‌دهد؟
امروزه می‌توان یکی از هنرهای نویسندگی را ویراستاری دانست که نقش بسیار مهمی در چاپ کتاب دارد. از این جهت ویراستاری نوعی هنر به حساب می‌آید که ویراستار با مهارت خود در نگارش و تسلطی که بر متون و دستور زبان دارد می‌تواند هر متنی را مرتب کرده و خطاهای آن را تصحیح و به آن نظم دهد.

به‌عبارت دیگر، ویرایش شامل بررسی دقیق یک سند کتبی است.

ویراستار با ایجاد تغییرات، حذف و یا اضافه کردن برای مطابقت با یک استاندارد خاص و توافق شده به منظور آماده‌‌سازی برای یک موضوع خاص یک سند را اصلاح می‌کند.

زمانی که شما به عنوان ویراستار متنی را ویراستاری می‌کنید باید اشتباهات نگارشی، فنی، زبانی و دستوری را اصلاح کنید پس باید مهارت کافی را در ویرایش متون داشته باشید این مهارت از طریق مطالعه، نوشتن و تسلط بر دستور زبان به دست می‌آید.

 

ما انواع مختلفی ویراستاری داریم که به شرح زیر است:

ویرایش فنی
ویرایش زبانی

مراحل چاپ کتاب
بخش چهارم: بازخوانی کتاب توسط نویسنده
در اکثر موارد بعد از ویراستاری تغییراتی در متن کتاب داریم، به همین دلیل بعد از ویراستاری انجام شده، کتاب ویراست شده برای نویسنده کتاب ارسال می‌شود تا بازخوانی کند و پیشنهادات را برای بهتر شدن متن و محتوای کتاب، با توجه به سلیقه شخصی ولی در چهارچوب استانداردها اعلام نماید.

معمولاً زمان موردنیاز جهت بازخوانی کتاب 3 روز کاری است.

بخش پنجم: تکمیل شناسنامه کتاب
بعد از تأیید فایل کتاب، شناسنامه کتاب توسط ناشر و نویسنده تکمیل می‌شود.

شناسنامه کتاب معمولاً شامل
شابک، مجوز، نام ویراستار، نام مدیرمسئول انتشارات و مشخصات نشر، نام طراح جلد، نام صفحه‌آرا، قیمت فروش، نوبت چاپ، شمار چاپ، آدرس و شماره تماس مراکز پخش، راه‌های ارتباطی با نویسنده و ناشر می‌شود.

مراحل چاپ کتاب
بخش ششم: تولید فهرست کتاب
در این مرحله با توجه به فصل‌بندی متون و انتخاب سر تیترها فهرست کتاب را تنظیم می‌کنیم.

بخش هفتم: تکمیل متن و محتوای کتاب
بعد از تکمیل شناسنامه، فهرست موضوعی و ویراست متن کتاب، صفحات زیر به کتاب اضافه میشوند:

 

صفحه اول: نام و یاد خدا
صفحه دوم: عنوان کتاب و نام مؤلف است.
صفحه سوم: شناسنامه کتاب و مشخصات نشر
صفحه چهارم: فهرست موضوعی کتاب
صفحه پنجم تقدیم نامه
صفحه ششم: سخن نویسنده
صفحه هفتم: سخن ناشر
صفحه هشتم: پیشگفتار
صفحه هفتم: سخن ناشر
مراحل چاپ کتاب

بخش هشتم: صفحه‌آرایی و آماده‌سازی کتاب
آخرین مرحله از مراحل چاپ کتاب برای آماده‌سازی کتاب و اقدام به درخواست مجوزهای کتاب، صفحه آرایی کتاب می‌باشد.

شاخصه دیگری که باعث می‌شود چاپ کتاب شما موفقیت‌‌‌‌آمیز باشد و به فروش خوبی برسد صفحه‌آرایی است. به مجموعه تکنیک‌های غالباً بصری که باعث جذب مخاطب و تداوم مطالعه می‌شود را اصول صفحه آرایی می‌گویند. برای مثال صفحه‌آرایی مانند تبلیغات است. بدین معنی که همواره تلاش می‌کند تا با جلوه‌های بصری به جذب مخاطب بپردازد.

در واقع ظاهر مکتوبات مانند مجلات و کتاب‌ها تأثیر بسیار زیادی بر روی فروش آن‌ها دارد؛ زیرا که جلوه‌های ظاهری باید به‌گونه‌ای باشد که مخاطب بدون هیچ گونه تبلیغات پیشین و بدون هیچ پیش قضاوتی به سمت کتاب شما بیاید. این روش فقط از طریق صفحه‌آرایی خوب و مناسب به دست می‌آید.

اگر بخواهیم هدف اصلی از صفحه‌آرایی را جذب مخاطب بدانیم، باید دقت داشته باشیم که به‌قدری صفحه‌آرایی و طراحی گرافیک قدرتمند و جذاب باشد که مخاطب با یک نگاه جذب کتاب شما شود.

برای صفحه‌آرایی حرفه‌ای کتاب از نرم افزار Adobe InDesign و یا ورد آفیس 2020 استفاده می‌شود..

 

وظایف صفحه آرا در چاپ کتاب
صفحه آرا و طراح همیشه درصدد این هستند که به این هدف به ظاهر کوچک ولی مهم دست پیدا کنند. در واقع تنها چیزی که خواننده را در زمان در دست گرفتن کتاب جذب می‌کند و باعث موفقیت چاپ کتاب شما می‌شود همین فاکتورهای ذکر شده است. اگر بخواهیم دقیق‌تر حرف بزنیم باید گفت که صفحه‌آرایی کتاب کمی متفاوت‌تر از صفحه آرایی روزنامه و مجله است.

اغلب هدف مخاطب صرفاً مطالعه کتاب و طراحی‌های جذاب در کتاب باعث عدم تمرکز مخاطب می‌شود. به همین دلیل بهتر است کتاب در شکل ساده‌ و فاخری طراحی شود.

همچنین صفحه آرایی کتاب بیشتر به معنای حروف‌چینی است.

نشر آکادمیک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *