نکات مهم طراحی پیش از چاپ

منبع : نشر آنلاین

فهرست محتوا پنهان
۱ رایج‌ترین رنگها در طراحی
۱.۱ رنگ‌های CMYK
۱.۲ ترکیب رنگ ها
۱.۳ رنگ های خاص (رنگ پنجم):
۱.۴ مشکی یا خاکستری
۱.۵ Overprint
۲ انتخاب فونت
۲.۱ خط برش (فاصله اطمینان)
۳ تأثیر محتوا بر طراحی و چاپ
۴ انتخاب کاغذ مناسب
۵ فرمت و خروجی مناسب
طی کردن مراحل چاپ و طراحی می‌تواند بسیار پرهزینه و زمان بر باشد بنابراین توجه به نکاتی که کیفیت کار شما را بالاتر برده و در عین حال از تحمیل هزینه‌های گزاف جلوگیری کند اهمیت زیادی خواهد داشت. طراحان از آغاز تا چاپ طرح خود باید مراحلی را طی کنند، آشنایی با نکات مهم طراحی پیش از چاپ و توجه به تمامی مراحل برای داشتن طرحی زیبا و جذاب دارای اهمیت است. باوجود متداول شدن انتشار نسخه‌های دیجیتالی و الکترونیکی از طرح‌های مختلفی چون کتاب، مجله، کاتالوگ، بروشور و… همچنان نتیجه عمل طراحی در نسخه‌های چاپی معمول و متداول بیشترین اثر را بر ذهن مخاطب دارد. به این ترتیب در ادامه به ذکر چند مورد از مهمترین نکاتی که طراح پیش از انتقال طراحی خود به بخش چاپ باید مدنظر قرار دهد می‌پردازیم.

اندازه مناسب برای چاپ تصاویر دیجیتالی سایز تصویر اولیه، نوع دوربین و لنز، کیفیت بهتر تصاویر برای چاپ و جنس کاغذ متناسب با نوع چاپ انتخاب کنید. ممکن است تصویری در رایانه شما با کیفیت عالی به نظر برسد، اما هنگام چاپ کیفیت لازم را نداشته باشد. این مسئله زمانی رخ می‌دهد که تصویر شما پیکسل کافی را در هر اینچ چاپ نداشته باشد.

بزرگنمایی تصویر
رایج‌ترین رنگها در طراحی
قبل از شروع این نکته را به یاد داشته باشید. همیشه درصدی از اختلاف رنگی در مانیتور و چاپ وجود دارد، البته این موضوع به مانیتور و کالیبره شدن آن هم بستگی دارد. پیش از چاپ کتاب برای داشتن بالاترین میزان کیفیت تصاویر مانیتور را کالیبره کنید همچنین بهتر است این موضوع را با مشتری در میان بگذارید تا پس از چاپ مشکلی برای توضیح تفاوت رنگ های احتمالی در کار نداشته باشید.

معمولا برخی طراحان به علت عدم اطلاع کافی نکات مهم طراحی پیش از چاپ از جمله تفاوت مود رنگی مانیتور (RGB) و چاپ (CMYK) وترکیبات رنگ ها و هم چنین تفاوت آن ها از مانیتور تا چاپ، رنگهایی در طراحی خود استفاده می کنند که باعث می شود نتیجه چاپ آن رنگ ها در فرم های عمومی و در مواقع زیادی حتی در فرم های اختصاصی متفاوت از آنچه در نظر دارند شوند. برای جلوگیری از این مسئله مواردی را به صورت مختصر توضیح می دهیم که در انتخاب رنگ بسیار مهم هستند.

رنگ‌های CMYK
مود رنگی چاپ CMYK می باشد که از رنگ های اصلی Cyan-Magenta-Yellow-Black تشکیل شده است و از ترکیب این ۴ رنگ میلیون ها رنگ تولید می شود. مثلا برای ایجاد رنگ سبز از رنگ های آبی و زرد استفاده می شود یا برای ایجاد رنگ قرمز از رنگ سرخابی و زرد استفاده می شود.
استفاده از مودهای رنگی دیگر مانند RGB که بر اساس ترکیبات نور می باشد و مناسب برای نمایش در مانیتور می باشد در کارهای چاپی که اساس آن ترکیب چهار رنگ Cyan-Magenta-Yellow-Black است، سبب اختلاف رنگ های چاپ شده با رنگ مورد نظر شما می شود.

رنگهای cmyk
ترکیب رنگ ها
سعی کنید برای ایجاد یک رنگ از رنگ های اصلی کمتری استفاده کنید با این کار اختلاف رنگ شما بعد از چاپ کمتر می شود. بدیهی است خطای رنگی یک ترکیب که از دو رنگ اصلی استفاده شده است کمتر از مواردی است که از ۳ یا ۴ رنگ اصلی برای ایجاد یک ترکیب رنگ استفاده می شود.
توقع نداشته باشید هر رنگی که داخل مانیتور می بینید قابل اجرا در فرم های عمومی باشد. در نظر داشته باشید رنگ هایی مانند: قهوه ای، زرشکی، بنفش و بعضی رنگ ها که برای ایجادشان باید از هر ۴ رنگ اصلی استفاده شود با اختلاف بیشتری مواجه خواهد شد.
بهترین روش برای انتخاب رنگ مناسب استفاده از مراجع معتبر و وارد کردن کد رنگ آن در طرح ها می باشد. با این حال بخصوص در چاپ های عمومی احتمالا شاهد مقداری تغییر رنگ خواهیم بود.

رنگ های خاص (رنگ پنجم):
رنگهای خاص
رنگ هایی از قبیل طلایی (Gold)، نقره ای (Silver)، اکلیلی و … در ترکیبات CMYK وجود ندارد. به این رنگ ها، رنگ های پنجم می گویند. در صورت تمایل به استفاده از این رنگ ها می بایست مرکب این رنگ ها که دارای شماره فنی خاص می باشد خریداری شده و به صورت رنگ های تفکیکی یا رنگ پنجم چاپ شوند.

مشکی یا خاکستری
اگر میخواهید زمینه مشکی پر رنگ ( اصطلاحا مشکی پرکلاغی) داشته باشید از مشکی ۴ رنگ استفاده کنید.
C=65 M=50 Y=50 K=100

اگر زمینه طراحی خود را مشکی تک رنگ (Black=100) انتخاب کنید نتیجه چاپی آن خاکستری خواهد شد. حدالمقدور در زمینه های تمپلات از این رنگ استفاده نکنید. غیر از اینکه سفارش شما مشکی پر رنگ نخواهد شد نتیجه نهایی مطلوب نخواهد بود.
اگر زمینه خاکستری مورد انتخاب شماست به هیچ دلیل از رنگ خاکستری ۴ رنگ استفاده نکنید و از درصد های مختلف رنگ مشکی برای بدست آمدن آن استفاده نمایید.

Overprint
در این تکنیک هنگامی که رنگی را overprint انتخاب می کنید زیر آن با پس زمینه ای که رنگ overprint شده روی آن قرار دارد پر می شود چنانچه این تکنیک اعمال نشود با کوچکترین جا به جایی رنگ نوشته یا رنگ پس زمینه هنگام چاپ دور نوشته شما سفیدی می زند. توجه داشته باشید رنگ زیر نوشته overprint شده روی آن تاثیر می گذارد.
در ایندیزاین فونت های مشکی رنگ (BLACK) بصورت اتوماتیک زمانی که روی رنگ دیگری قرار می گیرد حالت Overprint بخود می گیرد.
در نرم افزار فتوشاپ می توانید حالت (Mode) لایه نوشته ها را روی حالت Multiply تنظیم کنید.

انتخاب فونت
در متن ها به رنگ، خوانایی و سایز فونت ها توجه نمایید. فونت های کوچکتر از 7pt به سختی خوانده می شوند و استفاده از رنگ هایی که از بیش از یک رنگ اصلی تشکیل شده باشند احتمال خرابی کار را بالا می برد.

خط برش (فاصله اطمینان)
در تمامی کارها حداقل ۳ میلی متر فاصله برش از لبه های کار در نظر بگیرید و از قرار دادن محتوی اصلی در آن بخش پرهیز کنید. این فاصله برای کارت های دور گرد و لمینت ۵ میلی متر است و ممکن است در محصولات مختلف با توجه به خدمات متغیر باشد. (در راهنمای ارسال فایل هر محصول ذکر شده است).

تأثیر محتوا بر طراحی و چاپ
چاپ کتاب در انواع قطع و سایزهای مختلف بسته به نوع کتاب و کاربری آن می‌تواند متفاوت باشد. کتابهای داستان و رمان با امکان حمل آسان معمولاً در قطع‌های رقعی و وزیری چاپ می‌شوند کتابهای علمی و درسی نیز بسته به نوع کاربرد می‌توانند در ابعاد رحلی و یا وزیری به دست مخاطبین خود برسند. اما قسمتی از برش کتابها برای زیبایی بیشتر کتاب انجام می‌شود نوعی از برش که در لبه انجام می‌شود با هدف پیرایش کتاب است. در این برش لبه‌های صفحه کتاب بریده شده به گونه‌ای که تمام صفحات با هم تراز شود.

انتخاب کاغذ مناسب
جنس کاغذ در کیفیت چاپ اهمیت زیادی دارد. جنس برخی کاغذها مرغوب‌تر هستند. برخی، کاغذهای سفیدتر را انتخاب می‌کنند که مشکلی ندارند اما ممکن است مواد سفید کننده موجود در کاغذ باعث تغییر رنگها شوند یا در مدت زمان کوتاهی بطور مثال ۱۰ روز به سفیدی قبل نباشند و تغییر رنگ دهند. ممکن است حتی رنگ کاغذ در پشت و رو یکسان نباشد و نشان دهنده این است که از مواد سفید کننده در ساخت کاغذ استفاده شده است.

انواع کاغذ
پوشش مناسبی برای کاغذ انتخاب کنید. انتخاب کاغذ متناسب با تصویر و هدف شما از نمایش تصویر نیز از نکاتی است که باید رعایت شود. استفاده از کاغذ مات زمانی که می‌خواهید از انعکاس و حواس‌پرتی جلوگیری کنید و کاغذ براق برای چاپ با رنگ‌های پر جنب و جوش و روشن‌تر استفاده کنید انتخاب مناسبی است.

فرمت و خروجی مناسب
انتخاب اشتباه رزولیشن فایل نکته ای است که بسیاری از طراحان را با مشکلات چاپی و خروجی نامناسب روبرو می کند. در بهترین حالت اگر طراح قبل از چاپ متوجه این موضوع شود، طراح مجبور است طرح خود را دوباره از ابتدا اجرا کند.

کیفیت فایل (DPI) شما برای چاپ های افست و دیجیتال که شامل مواردی مثل کارت های ویزیت، تراکت و پوسترها، CD و کاور، ست های اداری و پاکت ها می بایست 300pixel/inches باشد. این رقم برای چاپ های سایز بزرگ شامل بنر ها، فلکس ها و … می تواند تا 72pixel/inches کاهش یابد.
مود رنگی فایل ها باید به صورت CMYK باشد و به صورت 8bit تنظیم شده باشد. در غیر این صورت چاپ مناسبی از طرحتان نمی توانید داشته باشید.

برحسب نوع کاغذ سفارش نوع رنگ بندی فایل را انتخاب کنید به عنوان مثال اگر کاغذ سفارشتان کتان است به هیچ وجه نباید از رنگ تمپلات استفاده کنید و یا در فرم های تحریر حدالمقدور از رنگ های تمپلات استفاده نکنید زیرا رنگ های روی کاغذ تحریر کدر تر می شود.

فایل را حتما بر اساس سایز اعلام شده در محصول و یا سایز مورد نظر خودتون (در محصولاتی که امکان پذیره) و با توجه به کیفیت فایل مطرح شده در بند اول طراحی نمایید. در غیر این صورت امکان تغییر سایز و یا دفرم شدن طرح ها و یا افزایش قیمت تمام شده چاپ وجود خواهد داشت. برای رفع این مشکل بهتر است سایز تصویر را مطابق تعداد پیکسل‌های موجود در تصویر منطبق کنید.

فایل نهایی را به صورت عکس و با پسوند های tiff – jpg یا pdf برای چاپ ارسال کنید. توجه داشته باشید اگر فایل خود را در نرم افزار های برداری یا ایندیزاین طراحی می کنید، فایل های pdf این امکان را به هر فردی می دهد تا بتواند به قسمتهای مختلف طرح شما بصورت مجزا دسترسی داشته باشد.

نشر آکادمیک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *