پیام نوروزی دکتر محمد بیطرفان، رئیس انجمن علمی فناوری چاپ ایران در سال ۱۴۰۲
بهنام خداوند جان و خرد
فرا رسیدن نوروز باستانی و بهار معنویت به خانوادهی بزرگ صنعت چاپ کشور به ویژه پیشکسوتان و اساتید گرانسنگ، دست اندرکاران و خادمین محترم، کار آفرینان، فعالان و دانشجویان عزیز تبریک و تهنیت عرض مینمایم و از خداوند متعال سالی سرشار از سلامتی، آرامش و امنیت، شادکامی، کسب و کار پر رونق و موفقیتهای روز افزون برای تک تک این عزیزان و سروران گرامی آرزومندم.
بههر روی سال ۱۴۰۱ را با همهی فراز و نشیبهایش، با همهی شادکامیها و تلخیهایش و اخبار خوب و بدش پشت سر گذاشتیم. افسوس که بعضی از سرمایههای انسانی و پیشکسوتان و بزرگان خود را در این سال از دست دادیم و دیگر در کنار خود نداریم که برای تک تک آنان غفران الهی و رحمت واسعه الهی را از خداوند رحمان و رحیم مسئلت مینمایم.
بیشک یکی از رویدادهای مهم و اثرگذار در سال گذشته و در آغاز قرن جدید ه.ش در حوزهی صنعت استراتژیک چاپ کشور عقد تفاهمنامه همکاری علمی، اموزشی و پژوهشی و گام نهادن در جهت راهاندازی انستیتو تخصصی چاپ فی ما بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دانشگاه صنعتی امیرکبیر به همت انجمن علمی فناوری چاپ ایران بود.
حرکتی که سنگبنای آن در هشتمین نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ ایران و سومین همایش علوم و فناوری چاپ ( همزمان با ۱۱ شهریور روز ملی صنعت چاپ ) گذاشته شد و در آیین اختتامیه جشنواره ملی چاپ در اسفندماه نهایی و به امضای دکتر محمدمهدی اسماعیلی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و دکتر حسن قدسیپور ریاست محترم دانشگاه صنعتی امیرکبیر رسید.
امید است در سال جدید با تحقق و عملیاتی شدن مفاد این تفاهمنامه گامی بلند در ایجاد ارتباط تنگاتنگ بین صنعت استراتژیک چاپ و دانشگاه و جامعه علمی کشور به منظور کاهش وابستگی، رفع نیازهای فناورانه و مدیریتی، تربیت نیروی انسانی و مجهز به دانش روز و در کل حرکت به سوی دانش بنیان شدن این صنعت با استفاده از پتانسیلهای بالقوه و بالفعل جامعه علمی و نخبگانی کشور باشد.
لذا با توجه به چالشها و فرصتهای داخلی و بین المللی و همچنین شرایط جدید و متغیر فضای کسب و کار در سال ۱۴۰۲ بیش از هر زمان دیگری ایجاب میکند که فعالان و صاحبان کسب و کار در حوزه صنعت چاپ موارد زیر را مورد توجه قرار داده و در برنامه کاری و اولویتهای مدیریتیشان به گنجانند.
۱- ضرورت بهکارگیری فارغ التحصیلان دانشگاهی و نخبه در سطوح مدیریتی و عملیاتی واحدهای چاپی و حرکت به سمت دانشبنیان شدن و بهرهگیری از مزایا و امتیازات آن
۲- رجوع به مراکز علمی و پژوهشی جهت رفع نیازهای مختلف به ویژه نیازهای فناورانه خود
۳- بهکارگیری و پیاده سازی مدیریت علمی به جای مدیریت سنتی و غیر علمی
۴- برنامه ریزی جهت حضور در بازارهای صادراتی و بین المللی به ویژه حضور در بازارهای کشورهای منطقه و استفاده از فرصت های به وجود آمده به دلیل به عضویت در آمدن ایران در پیمان های منطقه ای همانند شانگهای، بریکس، اوراسیا، اکو و … به جای تمرکز بر بازار داخلی
۵- ضرورت حفظ هر چه بیشتر نیروهای انسانی به عنوان محترم سرمایه هر واحد صنعتی با مشارکت واقعی آنان در همه امور
۶- افزایش بهرهوری و کاهش هزینه ها به منظور حفظ موقعیت خود در فضای رقابتی
۷- استاندارد سازی و شفاف سازی مالی به منظور جلوگیری از پرداخت هزینه ها و جریمه های سنگین
۸- جایگزینی فروش محصول به جای کار دستمزدی و انجام خدمات
۹- تجمیع و یا توسعه واحد های کوچک به منظور اقتصادی شدن فعالیت های آنها و جلوگیری از تعطیلی واحدهای عمدتا غیر اقتصادی کوچک
۱۰- اولویت قرار دادن مشارکت در مسئولیتهای اجتماعی و برندسازی برای کل صنعت استراتژیک چاپ کشور
انشاءالله در آینده نزدیک گزارش فعالیتهای انجمن علمی فناوری چاپ ایران به سمع و نظر عزیزان صنعت چاپ خواهد رسید.
در پایان برای همه دست اندرکاران و مسئولین صنعت چاپ کشور فرصتهای خدمتگذاری بیشتر و بهتر و صادقانه و برای همه فعالان این صنعت سلامتی و توفیقات روز افزون مسئلت مینمایم.
پیروز و سربلند و پاینده باشید.
محمد بیطرفان
رئیس انجمن علمی فناوری چاپ ایران