پیام نوروزی دکتر محمد بیطرفان، رئیس انجمن علمی فناوری چاپ ایران در سال ۱۴۰۲

پیام نوروزی دکتر محمد بیطرفان، رئیس انجمن علمی فناوری چاپ ایران در سال ۱۴۰۲

به‌نام خداوند جان و خرد
فرا رسیدن نوروز باستانی و بهار معنویت به خانواده‌ی بزرگ صنعت چاپ کشور به ویژه پیشکسوتان و اساتید گران‌سنگ، دست اندرکاران و خادمین محترم، کار آفرینان، فعالان و دانشجویان عزیز تبریک و تهنیت عرض می‌نمایم و از خداوند متعال سالی سرشار از سلامتی، آرامش و امنیت، شادکامی، کسب و کار پر رونق و موفقیت‌های روز افزون برای تک تک این عزیزان و سروران گرامی آرزومندم.
به‌هر روی سال ۱۴۰۱ را با همه‌ی فراز و نشیب‌هایش، با همه‌ی شادکامی‌ها و تلخی‌هایش و اخبار خوب و بدش پشت سر گذاشتیم. افسوس که بعضی از سرمایه‌های انسانی و پیشکسوتان و بزرگان خود را در این سال از دست دادیم و دیگر در کنار خود نداریم که برای تک تک آنان غفران الهی و رحمت واسعه الهی را از خداوند رحمان و رحیم مسئلت می‌نمایم.

بی‌شک یکی از رویدادهای مهم و اثرگذار در سال گذشته و در آغاز قرن جدید ه.ش در حوزه‌ی صنعت استراتژیک چاپ کشور عقد تفاهم‌نامه همکاری علمی، اموزشی و پژوهشی و گام نهادن در جهت راه‌اندازی انستیتو تخصصی چاپ فی ما بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دانشگاه صنعتی امیرکبیر به همت انجمن علمی فناوری چاپ ایران بود.
حرکتی که سنگ‌بنای آن در هشتمین نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ ایران و سومین همایش علوم و فناوری چاپ ( همزمان با ۱۱ شهریور روز ملی صنعت چاپ ) گذاشته شد و در آیین اختتامیه جشنواره ملی چاپ در اسفندماه نهایی و به امضای دکتر محمدمهدی اسماعیلی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و دکتر حسن قدسی‌پور ریاست محترم دانشگاه صنعتی امیرکبیر رسید.
امید است در سال جدید با تحقق و عملیاتی شدن مفاد این تفاهم‌نامه گامی بلند در ایجاد ارتباط تنگاتنگ بین صنعت استراتژیک چاپ و دانشگاه و جامعه علمی کشور به منظور کاهش وابستگی، رفع نیازهای فناورانه و مدیریتی، تربیت نیروی انسانی و مجهز به دانش روز و در کل حرکت به سوی دانش بنیان شدن این صنعت با استفاده از پتانسیل‌های بالقوه و بالفعل جامعه علمی و نخبگانی کشور باشد.
لذا با توجه به چالش‌ها و فرصت‌های داخلی و بین المللی و همچنین شرایط جدید و متغیر فضای کسب و کار در سال ۱۴۰۲ بیش از هر زمان دیگری ایجاب می‌کند که فعالان و صاحبان کسب و کار در حوزه صنعت چاپ موارد زیر را مورد توجه قرار داده و در برنامه کاری و اولویت‌های مدیریتی‌شان به گنجانند.
۱- ضرورت به‌کارگیری فارغ التحصیلان دانشگاهی و نخبه در سطوح مدیریتی و عملیاتی واحدهای چاپی و حرکت به سمت دانش‌بنیان شدن و بهره‌گیری از مزایا و امتیازات آن
۲- رجوع به مراکز علمی و پژوهشی جهت رفع نیازهای مختلف به ویژه نیازهای فناورانه خود
۳- به‌کارگیری و پیاده سازی مدیریت علمی به جای مدیریت سنتی و غیر علمی
۴- برنامه ریزی جهت حضور در بازارهای صادراتی و بین المللی به ویژه حضور در بازار‌های کشورهای منطقه و استفاده از فرصت های به وجود آمده به دلیل به عضویت در آمدن ایران در پیمان های منطقه ای همانند شانگهای، بریکس، اوراسیا، اکو و … به جای تمرکز بر بازار داخلی
۵- ضرورت حفظ هر چه بیشتر نیروهای انسانی به عنوان محترم سرمایه هر واحد صنعتی با مشارکت واقعی آنان در همه امور
۶- افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه ها به منظور حفظ موقعیت خود در فضای رقابتی
۷- استاندارد سازی و شفاف سازی مالی به منظور جلوگیری از پرداخت هزینه ها و جریمه های سنگین
۸- جایگزینی فروش محصول به جای کار دستمزدی و انجام خدمات
۹- تجمیع و یا توسعه واحد های کوچک به منظور اقتصادی شدن فعالیت های آن‌ها و جلوگیری از تعطیلی واحد‌های عمدتا غیر اقتصادی کوچک
۱۰- اولویت قرار دادن مشارکت در مسئولیت‌های اجتماعی و برندسازی برای کل صنعت استراتژیک چاپ کشور
انشاءالله در آینده نزدیک گزارش فعالیت‌های انجمن علمی فناوری چاپ ایران به سمع و نظر عزیزان صنعت چاپ خواهد رسید.
در پایان برای همه دست اندرکاران و مسئولین صنعت چاپ کشور فرصت‌های خدمتگذاری بیشتر و بهتر و صادقانه و برای همه فعالان این صنعت سلامتی و توفیقات روز افزون مسئلت می‌نمایم.
پیروز و سربلند و پاینده باشید.
محمد بیطرفان
رئیس انجمن علمی فناوری چاپ ایران

نشر آکادمیک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *