24 مارس روز جهانی ساعت زمین گرامی باد! / تمرینی جالب برای مدیریت انرژی و کاهش اسراف

♻️ *پویش مراقبت از طبیعت :*

🌏 *#من_زمین_را_دوست_دارم*

✅ ⚡ *حرکتی جالب برای کاهش اسراف در استفاده از برق و مدیریت بهینه مصرف انرژی*

🕙 🌏🌷 *۲۴ مارس روز جهانی ساعت زمین گرامی باد*

چند سالی است که رسم خوشایندی میان مردم زمین به صورت یکپارچه جا افتاده است. هر ساله در آخرین شنبه ی ماه مارس، میلیون ها نفر در سراسر کره ی زمین چراغ های منازلشان و همه ی وسایل الکترونیکی را خاموش می کنند تا به زمین دست دوستی بدهند. با توجه به این که انسان ها تنها موجوداتی هستند که یک تنه، سرنوشت کره زمین را تحت تاثیر و تغییر خودشان قرار داده اند، در حال حاضر با این حرکت پسندیده و نمادین می توان حتی برای چند دقیقه در طول سال، بشر به خود ثابت کند که با تمام قدرت و تسلطی که بر زمین دارد، همچنان مدیون منابع آن است.

در بین تمامی موجوداتی که بر روی کره ی زمین وجود دارند، همانطور که گفتیم نوع بشر تنها گونه ای است که هم از منابع کره ی زمین حد اکثر استفاده را می برد و هم آن را به چالش می کشاند. حال ساعت زمین چیست و چه مفاهیمی را در پشت خود دارد؟ خیلی ساده است که با توجه به ترکیب دو واژه ی ساعت و زمین به این پی ببریم که قرار است ساعتی را به زمین به عنوان مهمانانش هدیه دهیم اما، ساعت زمین یک رویداد جهانی سازماندهی شده است که توسط صندوق جهانی طبیعت (World Wide Fund for Nature) تنظیم و به جهان معرفی شده است.

در ساعت زمین، خانواده‌ ها و کسب و کارهای مختلف با هر پیش نیاز انرژی که دارند؛ با خاموش کردن چراغ‌ ها و سایر دستگاه ‌های الکتریکی غیر ضروری خود به مدت یک ساعت این مفهوم را نه تنها به خود و بلکه به همه یادآوری می‌ کنند که هدف اولیه ی نه تنها همه ی دولت ها بلکه همه ی انسان های زمین این اقدام است که آگاهی درباره ی تغییرات آب و هوایی و نیاز به مصرف محتاطانه ی انرژی در جهان را ارتقا بخشند.

برای چندین دهه، مقابله با آثار تغییرات اقلیمی دغدغه ی اصلی علاقه مندان محیط زیست در سراسر جهان بوده است و اختصاص ساعتی مشخص در یک روز خاص از سال برای حرکتی جمعی به منظور اطلاع ‌رسانی درباره ی تغییرات اقلیمی، اقدام بی ‌سابقه‌ ای به شمار می ‌رود که با اقبال جهانی رو به ‌رو شده است.

تولید گازهای گلخانه‌ ای و کربن دی ‌اکسید بیشتر معطوف به کشورهای صنعتی است اما مشارکت کشورهای آفریقایی و حتی برخی از کشورهای آسیایی و خاورمیانه ای نیمه صنعتی در حرکت نمادین ساعت زمیننشان می ‌دهد که همه ی ساکنان کره ی زمین، تغییرات اقلیمی و گرمایش جهانی گسترده را درک کرده ‌اند و می‌ خواهند این پیام را به همه برسانند که هر اقدام ضد محیط زیستی در بخش کوچکی از کره ی زمین می‌تواند نه تنها سرنوشت خودشان بلکه سرنوشت کل زمین و ساکنان انسانی و غیر انسانیش را تحت تاثیر قرار دهد.

ساعت زمین در ایران

نخستین باری که گرامیداشت ساعت زمین در ایران برگزار شد، برابر بود با سال ۱۳۹۰ که با خاموشی چراغ‌ های برج میلاد در تهران انجام شد. سال بعد یعنی در سال ۱۳۹۱ تعداد بیشتری از شهرهای کشور به وسیله ی خاموشی سازه‌ های معروف ایران به این حرکت جهانی پیوستند و علاوه بر برج میلاد، برج آزادی تهران، سی ‌و سه پل اصفهان، پل سفید اهواز و ساعت میدان شهرداری رشت نیز چراغ‌ های خود را خاموش خواهند کرد.

برنامه ی چهارم ساعت زمینی که در ایران اجرا شد، هم‌ زمان در شهرهایی از ایران همچون: ارومیه، تهران، تبریز، اصفهان و دیگر شهرها در تاریخ ۸ فروردین ۱۳۹۴ به صورت هم زمان برگزار شد. پنجمین برنامه ی ساعت زمین در ایران، شنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۴ خورشیدی، ساعت ۲۰:۳۰ برگزار شد.

طبق برآوردهایی که برای ساعت خاموشی توسط کارشناسان به عمل آمده بود، اگر ۳۰ میلیون مشترک برق تنها معادل یک لامپ یکصد واتی از مصارف روشنایی خود راخاموش کردند، موجب صرفه جویی ۳ هزار مگاواتی مصرف انرژی شده اند!

نشر آکادمیک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *