هومان حسن پور: هنوز وضعيت اختصاص کاغذ دولتی به ناشران مشخص نيست/ با حذف کاغذ دولتی برای ناشران، تنها منافع تعدادی تامين می شود

 

🔸رئيس اتحاديه ناشران و کتابفروشان تهران گفت: هنوز وزارت ارشاد در زمينه اعطاي کاغذ دولتي به ناشران جواب قطعي نداده است.

🔸هومان حسن پور، رئيس اتحاديه ناشران و کتابفروشان تهران درباره وضعيت کاغذ گفت: تعاوني آشنا (اتحاديه شرکتهاي تعاوني ناشران ايران) کاغذ مورد نياز ناشران را براي انتشار کتاب در اختيارشان ميگذارد. ما در اتحاديه ناشران و کتابفروشان تلاش ميکنيم، ملزومات چاپ کتاب را تهيه کنيم. سعي ميکنيم در سال آينده هم کاغذ دولتي براي انتشار در اختيار ناشران بگذاريم. هنوز وزارت ارشاد به ما در اين باره جواب قطعي نداده و همين امر روي قيمت کاغذ در سال آينده تاثير گذاشته است.

🔸وي افزود: امکان ندارد کاغذ براي انتشار کتاب و محصولات فرهنگي در نظر گرفته نشود؛ چون قيمت کاغذي که در بازار آزاد است قيمت عادي نيست. تا به حال قسمت عمدهاي از کاغذ مورد نياز ناشران، کاغذ دولتي بود که در اختيارشان گذاشته ميشد. اگر قطعي شود که کاغذ دولتي در اختيار ناشران قرار نميگيرد، روي قيمت کاغذ در بازار آزاد تاثيرمي گذارد. همچنين وضعيت عرضه و تقاضا باعث ميشود قيمت آن بالا برود. از سوي ديگر کاغذهاي توليد داخل جوابگوي نياز بازار نشر نيست.

🔸رئيس اتحاديه ناشران و کتابفروشان تهران ادامه داد: باعث افتخار ناشران است که براي انتشار کتاب هايشان از کاغذ توليد داخل استفاده کنند؛ اما موانع خاصي از جمله خشک بودن سرزمينمان و موقعيت استراتژيک آن باعث ميشود کاغذ متناسب با نياز ناشران در کشور توليد نشود. از طرفي حجم توليد کاغذ ما و کيفيت آن پايين است همين امر باعث ميشود از اين کاغذها براي توليد کتاب استفاده نشود.

🔸حسن پور بيان کرد: بسياري از چاپخانه داران از کاغذ داخلي استفاده نميکنند؛ چون دستگاههاي آنها آسيب ميبيند و هزينه تعميرشان بالاست. کاغد بندي هفتصد تومان در بازار باعث ميشود ناشر نتواند کتاب هايش را منتشر کند و اوضاع انتشار کتاب بسيار بد خواهد شد. اگر کاغذ دولتي به کلي حذف شود و ديگر در اختيار ناشران قرار نگيرد قطعا تنها منافع تعدادي تامين ميشود.
🔹 @otaghasnafteh
مشروح خبر:
🔹http://www.otaghasnaftehran.ir/ShowContent/92508

نشر آکادمیک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *