چگونه یک کتاب خودیاری بنویسیم

چگونه یک کتاب خودیاری بنویسیم
احتمالاً شما در زندگی به یک مانع یا مشکل غلبه کرده‌اید و درس‌های مهمی از زندگی یاد گرفته‌اید. اکنون می‌خواهید یک کتاب خودیاری یا کتاب self-help بنویسید و تجربه و دانش خود را با افراد دیگر به اشتراک بگذارید. در واقع شما با این هدف می‌خواهید ابزارهایی که دیگران برای رشد و بهبود زندگی خود نیاز دارند را در اختیار آن‌ها بگذارید. ما در اینجا به‌صورت خلاصه به ذکر ۷ نکته اساسی در باب مطلب چگونه یک کتاب خودیاری بنویسیم ذکر خواهیم نمود. با وب سایت چاپ کتاب نارون دانش همراه باشید.

چگونه یک کتاب خودیاری بنویسیم
۱- مشکل خاصی که کتاب شما در نظر دارد پوشش دهد را دقیق شناسایی کنید

۲- به خوانندگان خود این باور را بدهید که می‌توانید به آن‌ها کمک کنید

۳- فراموش نکنید که دارید داستان می‌گویید

۴- به خوانندگان خود اقدامات خاصی بدهید که می‌توانند انجام دهند

۵- عنوان جذاب و آموزنده را انتخاب کنید

۶- همیشه منابع خود را ذکر کنید

۷- در پایان به خوانندگان چیز اضافی بدهید

چگونه یک کتاب خودیاری بنویسیم
۱- مشکل خاصی که کتاب شما برطرف خواهد کرد را شناسایی کنید
تا حدودی همه کتاب های غیرداستانی (به‌استثنای کتاب‌های زندگی‌نامه) در مورد یک مشکل خاص و ارائه راه‌حل‌های آن هستند. در این کتاب‌ها احتمالاً توصیه‌های عملی و گام‌به‌گام برای حل مشکل بیان شود یا از دیدگاه دیگری به مشکل نگاه شود تا درک خواننده را نسبت به آن تغییر دهد. کتاب‌های خودیاری تفاوتی ندارند: وظیفه شما به‌عنوان یک نویسنده این است که مشکل خاصی را حل کنید و راهی برای مقابله با آن در اختیار خواننده خود قرار دهید.

۱-۱- باید دامنه موضوع کتاب خود را محدود کنید

بسیاری از نویسندگان خودیاری با یک ایده بسیار کلی شروع می‌کنند، مانند غلبه بر بیماری روانی یا تبدیل شدن به فردی شادتر. موضوعات گسترده و انتزاعی مانند این عناوین طبیعتاً خوب هستند اما شما باید مشخصاً روی یک موضوع خاص تمرکز کنید. به سختی می‌توان مفاهیم انتزاعی را به‌طور جامع به روشی مفید مورد بررسی قرار داد که بینش‌ها و توصیه‌های ملموسی را نیز به آن ارائه داد. اما اگر موضوع مشخص باشد (مانند روش‌های ارتقای انضباط شخصی یا مقابله با اهمال‌کاری) طبیعتاً توصیه‌ها و راه‌کارها نیز اختصاصی خواهند بود. یک راه خوب برای تمرکز بر دامنه کتاب خود این است که جاهای خالی جمله زیر را قبل از نگارش کتاب خودیاری پر کنید.

اگر شما ……… هستید و مشکل شما ……. است، می‌توانم با …….. به شما کمک کنم.

۲- به خوانندگان خود این باور را بدهید که می‌توانید به آن‌ها کمک کنید

موفقیت یک کتاب خودیاری کاملاً به اعتبار و اقتدار شما به‌عنوان یک نویسنده بستگی دارد. اگر شما فردی شناخته شده باشید که مخاطبان با توجه به تاریخچه زندگی و تحصیلاتتان به شما اعتماد کنند که قطعاً می‌توانند از کتاب شما استفاده کرده و مشکل خود را حل کنند، کتاب پرفروشی خواهید داشت. به همین دلیل است که اغلب می‌بینید که شخصیت‌های محبوب رسانه‌ای کتاب‌های خودیاری را منتشر می‌کنند: آن‌ها مخاطبانی دارند که قبلاً به آن‌ها اعتماد دارند. اما اگر راسل برند یا اپرا وینفری نیستید، چگونه می‌توانید با خوانندگان احتمالی اعتماد ایجاد کنید؟ چند راه برای انجام این کار وجود دارد که به شما پیشنهاد می‌شود آن‌ها را انجام دهید.

۱-۲-شما چقدر فرد متخصصی هستید؟ در این باره توضیحاتی ارائه کنید و مدارک خود را نشان دهید

یکی از راه‌هایی که نویسندگان می‌توانند نشان دهند که می‌توانند حرفی برای گفتن داشته باشند و از قضا منبع معتبری نیز هستند این است که مدارک و اسناد خود را نشان دهند. به‌عنوان مثال، برنه براون در نگارش کتاب‌های خود به‌صورت مرتب نشان می‌دهد که یک روانشناس متخصص و یک محقق کارکشته است. اما مدارک دانشگاهی تنها مدرکی نیست که مهم باشد. برای مثال ماتیو ریکارد را در نظر بگیرید که کتاب هنر مدیتیشن را نگاشته که بی‌نهایت جذاب است. او یک راهب بودائی است و خوانندگان با علم به این مسئله به خواندن کتاب او اعتماد می‌کنند

۲-۲-تجربیات شخصی‌ام می‌گویند من می‌توانم حرفی برای گفتن داشته باشم

با باز کردن و به اشتراک گذاری داستان‌هایی از گذشته شخصی خود، به خوانندگان نشان دهید که از روی تجربه واقعی و دست اول صحبت می‌کنید و فقط نظریه‌پردازی نمی‌کنید. برای مثال، لوئیز هی در کتاب خودیاری‌اش با عنوان The Power Is Within You، سال‌ها کار با بیماران HIV/AIDS و تجربه خودش از سرطان دهانه رحم را دنبال منعکس می‌کند و بر این تمرکز دارد که چگونه الگوهای فکری مثبت می‌توانند به بهبود روحیه خوب کمک کند. اگر او از روی تجربه شخصی صحبت نمی‌کرد، خوانندگان بدبین ممکن بود به سختی توجیه شوند که چرا باید کتاب او را بخوانند.

۳) فراموش نکنید که دارید داستان می‌گویید

در نگارش کتاب‌های خودیاری نیز مانند سایر کتاب‌ها باید یک طرح قبلی داشته باشید و مطالب را بر اساس آن و به‌صورت مدون نگارش کنید. علاوه بر این، سعی نکنید که ساختار نگارش کتاب مانند کتاب‌های دانشگاهی باشد. لحن روایت کتاب باید طوری باشد که گویی داستان می‌گویید. مانند کتاب‌های رمان‌، شروع‌ خوب می‌تواند کتاب خودیاری را جذاب و موفقیت‌آمیز کند.

در حالت ایدئال، شما باید هر فصل از کتاب خودیاری خود را حول یک نکته یا بینش خاص ساختار دهید و موضوعات هر فصل را در خلال یک داستان یا حکایت که می‌تواند واقعی یا حتی تخیلی باشد منعکس کنید. داستانی که بتواند کنجکاوی و همدردی خوانندگان را با شخصیت اصلی داستان شما برانگیزد طبیعتاً موفق خواهد بود

دنیل گودمن ویراستار کتاب‌های خودیاری، بر نیاز به گفتن داستان‌هایی که ارزش گفتن دارند تأکید می‌کند: «وقتی صحبت از کتاب‌های خودیاری به میان می‌آید، داستان‌گویی می‌تواند بسیار قدرتمند باشد. سؤال اصلی که باید هنگام گفتن قطعاتی از داستان خود از خود بپرسید این است: آیا آنچه می‌نویسم در خدمت پیامم است؟ به‌عبارت‌دیگر، این داستان چگونه بر آنچه می‌خواهید خواننده احساس کند، بفهمد و به آن عمل کند، تأکید دارد؟»

منظور این است که اجازه ندهید پیام اصلی کتاب یا هر فصل از کتاب در خلال داستان گم شود. بلکه داستان باید در خدمت موضوع اصلی کتاب و موضوع فرعی هر فصل از کتاب باشد.

۴) به خوانندگان خود اقدامات خاصی بدهید که می‌توانند انجام دهند

کیت ویکتوری هانیسیان ویراستار ارشد کتاب‌های خودیاری می‌گوید: «یکی از شاخص‌هایی که نشان می‌دهد توصیه‌های خودیاری خود را کاملاً روشن نکرده‌اید، این است که انجام اقدامات و تکنیک‌های خاصی را به خوانندگان ارائه نداده‌اید. «در این صورت خوانندگان از شما خواهند پرسید این مواردی که می‌گویی عالی است، اما چگونه باید آن‌ها را عملی کنیم؟

برای اطمینان از اینکه نکات عملیاتی و اقدامات در خلال داستان مغفول واقع نمی‌شوند، می‌توانید در پایان هر فصل یک خلاصه از اقدامات اصلی را ارائه دهید. هدر هیینگ و برت واینستین در کتاب خود با عنوان «راهنمای یک شکارچی»، اقدامات عملیاتی که به خوانندگان توصیه می‌کند را در پایان هر فصل یک‌بار دیگر تکرار می‌کند و نکات مهم را به‌صورت خلاصه ذکر می‌کند.

۵) عنوان جذاب و آموزنده را انتخاب کنید

عناوینی که برای کتب خودیاری انتخاب می‌شوند عموماً با فرمول زیر انتخاب می‌شوند:

{موضوع اصلی جذاب}: {شرح مختصری از کتاب}

می‌توانید این فرمول را در نام‌گذاری کتاب‌ خودیاری خود استفاده کنید

الف: {عادت عشق به خود}: {ترس و شک به خود را به آرامش، صلح و قدرت تبدیل کنید}

ب: {مهربانی آگاهانه به خود}: {راهی اثبات شده برای پذیرش خود، ایجاد قدرت درونی و پیشرفت}

۶) همیشه منابع خود را ذکر کنید

بعید است که شما اولین کسی باشید که در مورد موضوع خود می‌نویسید یا حتی در مورد موضوع خود مشاوره می‌دهید. اشکالی ندارد، افراد مختلف می‌توانند توصیه‌های متفاوت و مفیدی در مورد مسائل مشابه بدهند، بنابراین احساس نکنید که اگر منبع برای کتاب خود ذکر کنید به‌منزله آن خواهد بود که شما الگوی کتابتان را از آن‌ها الهام گرفته‌اید.

نکته مهم این است که از کسانی که به کتاب شما اطلاع داده‌اند، قدردانی کنید و به‌وضوح برای ایده‌هایی که ارائه کرده‌اند به آن‌ها اعتبار بدهید. اگر از پژوهش یا کتاب فردی مطلبی را برداشته‌اید حتماً آن را قید کنید که در غیر این صورت حتی می‌تواند سرقت علمی به‌حساب آید.

در عوض، مهربان باشید: به منابع خود استناد کنید، اگر موضع آن‌ها با شما متفاوت است توضیح دهید و خود را یکی از صداهای متعدد در این گفتگو بدانید.

۷) در پایان به خوانندگان چیز اضافی بدهید

شاید بخواهید به‌عنوان نویسنده کتاب به خوانندگان خود منابع یا اسناد اضافی‌تری بدهید تا بعد از خواندن کتاب‌ شما بتوانند از آن منابع نیز استفاده کنند. برای مثال فرض کنید درباره روش‌های کاهش افسردگی کتابی نوشته‌اید. اگر در رسانه‌های اجتماعی فعال هستید و یا وب‌سایتی دارید می‌توانید در داخل کتاب آن را ذکر کنید و به خوانندگان خود بگویید در وب‌سایت‌های پیچ‌تان ویدیوهای دیگری از روش‌های کاهش افسردگی قرار داده‌اید که آن‌ها می‌توانند استفاده کنند. حتی این مسئله می‌تواند برای نویسندگان ابزار افزایش درآمد نیز محسوب شود.

نشر کتاب
ناشر کتاب

نشر آکادمیک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *