۵۰ جمله‌ی پایانی برتر کتاب‌ها در تاریخ ادبیات

در حالی که شروع یک کتاب ممکن است شکوه و عظمت زیادی داشته باشد، این پایان قصه‌ها است که در حافظه مخاطبان می‌ماند. خط آخر به طرزی مبهم بر کل رمان سایه می‌افکند و برای مدت‌ها ذهن شما را به خود مشغول می‌کند. از آثار کلاسیکی مانند مزرعه حیوانات جورج اورول گرفته تا بادبادک‌باز اثر خالد حسینی، به‌یادماندنی‌ترین سطرهای آخر آثار ادبی مطرح جهان را گردآوری کرده‌ایم.

 

۱- شرق بهشت
نوشته‌ی جان اشتاین بک

«و اکنون که لازم نیست کامل باشید، می‌توانید خوب باشید.»

کتاب شرق بهشت یکی از شاهکارهای نویسنده‌ی آمریکایی، جان اشتاین بک است. او در این رمان زندگی پیچیده‌ی دو خانواده به نام‌های همیلتون و تریسک را توصیف می‌کند که با تبعیض‌های رفتاری در قبال فرزندان خود موجب از هم گسستگی آنها می‌شوند.

خرید کتاب شرق بهشت از دیجی‌کالا
۲- گتسبی بزرگ
نوشته‌ی اسکات فیتزجرالد

«بنابراین ما با قایق‌ها در برابر جریان حرکت می‌کنیم و بی‌وقفه به گذشته برمی‌گردیم.»

گتسبی بزرگ رمانی نوشته نویسنده آمریکایی، اف. اسکات فیتزجرالد است که در سال ۱۹۲۵ منتشر شد. این رمان که در عصر جاز در لانگ آیلند، در نزدیکی نیویورک رخ می‌دهد، روابط متقابل نیک کاراوی، راوی اول‌شخص داستان با جی گتسبی، میلیونر مرموز و فکر همیشگی گتسبی برای پیوستن دوباره به معشوقه سابقش، دیزی بیوکنن را شرح می‌دهد.

۳- هری پاتر و جام آتش
نوشته‌ی جی کی رولینگ

«در تمام این نوزده سال این زخم برای هری دردناک نبود. همه چیز خوب شده بود.»

کتاب «هری پاتر و جام آتش» نوشته‌ی «جی.کی رولینگ» در ۸ جولای سال ۲۰۰۰ منتشر شد. این اثر چهارمین جلد از سری کتاب‌های افسانه‌ای «هری پاتر» harry potter است که به دلیل حجم بالای اثر، نسخه‌ی فارسی آن در دو جلد به چاپ رسیده است. داستان کتاب «هری پاتر و جام آتش» درباره‌ی مسابقه‌ای بزرگ و نفس‌گیر بین مدرسه‌ی هاگوارتز و دو مدرسه‌ی جادوگری دیگر است.

خرید کتاب هری پاتر و جام آتش از دیجی‌کالا
۴- بر باد رفته
نوشته‌ی مارگارت می‌چل

«بالاخره فردا روز دیگری است.»

رمان بر باد رفته شاهکاری بی‌تکرار از مارگارت میچل است که برای اولین بار در سال ۱۹۳۶ به چاپ رسید و سال بعد از انتشارش برنده جایزه‌ی پولیتزر شد. این رمان عاشقانه تاریخی سرگذشت زندگی دختری جوان و جذاب به نام اسکارلت را در گیرودار جنگ داخلی‌ آمریکا به‌تصویر می‌کشد.

۵- چشمان آنها خدا را تماشا می‌کرد
مناسک نوشتن

نوشته‌ی زورا نیل هرستون

«او روح خود را صدا زد تا بیاید و ببیند.»

رمان «چشمان آن‌ها به خدا می‌نگریست» مهم‌ترین رمان هرستون است که در سال ۱۹۳۷ منتشر شد. او می‌خواست با این اثر عشقش را به معشوق سرخپوستش از اهالی غرب جاودانه کند. این کتاب روایتگر سفری است که جنی، شخصیت اول داستان، در جهت کشف دنیای خویش در مقام یک زن سیاه‌پوست در جامعه‌ای قضاوت‌گر در پیش می‌گیرد. چگونگی درگیری او با مقوله قدرت در لایه‌های مختلف این اثر چه در مقام یک زن در جامعهٔ مردسالار و چه در مقام یک سیاه‌پوست در جامعه‌ای آکنده از تعصبات سفیدپوستان، اطلاعاتی مفید در قالب توصیف مبسوط در اختیار خواننده و منتقد قرار می‌دهد.

۶- پیرمرد و دریا
نوشته‌ی ارنست همینگوی

« و پیرمرد خواب شیرها را می‌دید.»

کتاب پیرمرد و دریا نوشته ارنست همینگوی، شرح تلاش‌های یک ماهیگیر پیر کوبایی است که طی ۸۴ روز گذشته، حتی یک ماهی هم صید نکرده‌است و در دل دریاهای دور برای به دام انداختن یک نیزه ماهی بسیار بزرگ با آن وارد مبارزه مرگ و زندگی می‌شود. این کتاب در سال ۱۹۵۳ جایزه پولتیز و در سال ۱۹۵۴ جایزه ادبی نوبل را از آن خود کرده است.

خرید کتاب پیرمرد و دریا از دیجی‌کالا
۷- دراکولا
نوشته‌ی برام استوکر

«بعدها او خواهد فهمید که چرا برخی از مردان آن‌قدر او را دوست داشتند و به خاطر او جرات زیادی پیدا می‌کردند.»

کتاب دراکولا نوشته برام استوکر از رمان‌های کلاسیک دنیا است که. داستان با سفر قهرمان آن، جاناتان با قطار به ترنسیلوانیا برای معامله با کنت دراکولا آغاز می‌شود. مردی که جز ترس چیزی برای اطرافیانش ندارد.. اما او هیچ نمی داند که با سفر به این منطقه، تمام چیزهای باارزش زندگی اش در خطری مرگبار قرار خواهد گرفت؛ چرا که دراکولا، نامیرا و خون آشامی صدساله است که روزها می خوابد و شب ها به منظور خوردن خون قربانیان بی دفاع خود به کمین می نشیند.

۸- تنها در برلین
نوشته‌ی هانس فالادا

«زیرا نوشته‌ی شده بود آنچه را که دیدی درو می‌کنی و آن پسر ذرت خوبی کاشته بود.»

تنها در برلین با الهام از زندگی یک زوج کارگر تهیه شده که در بحبوحه جنگ جهانی دوم به مقاومت علیه رژیم نازی در برلین برمی‌خیزند. این رمان به سرگذشت این زن و شوهر می‌پردازد که در این شهر تحت حکومت نازی در دوران جنگ جهانی دوم، تلاش می‌کنند علیه آدولف هیتلر و تبلیغات رایش سوم مبارزه کنند.

۹- دزد کتاب
نوشته‌ی مارکوس زوساک

«من توسط انسان‌ها تسخی

نشر آکادمیک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *