آموزش نوشتن کتاب در ۱۵ گام

آموزش نوشتن کتاب در ۱۵ گام

برای بسیاری از افراد نوشتن کتاب یک رویای قدیمی است. اگرچه درصد افرادی که تمایل به چاپ کتاب دارند بسیار زیاد است، اما افرادی که در نهایت موفق به این کار می‌شوند بسیار انگشت شمار هستند. در این مقاله شما را با مراحل نوشتن کتاب آشنا خواهیم کرد. با موسسه چاپ کتاب اندیشه همراه باشید.

مراحل نوشتن کتاب
۱- ایده بزرگ خود را پیدا کنید: اولین و مهم‌ترین گام در نوشتن کتاب پیدا کردن یک ایده خوب است. ایده ممکن است در ابتدا خام باشد و کم کم در طول نوشتن کتاب تغییر و تحول یابد.

۲- در ژانر خود تحقیق کنید: پس از انتخاب ایده باید درباره ژانر کتاب خود تحقیق کنید. کتاب شما ممکن است یک رمان جنایی، عاشقانه، علمی تخیلی یا کودکانه باشد و یا اینکه یک کتاب علمی و دانشگاهی باشد. در هر صورت باید بدانید که در این ژانر کتاب‌ها معمولاً چند صفحه و چند فصل دارند و ساختار آن‌ها به چه شکل هستند.

۳- یک طرح کلی بنویسید: سعی کنید قبل از شروع به نگارش بخش‌های اصلی طرح و چارچوب اصلی کار خود را مشخص سازید. نوشتن طرح کلی باعث داشتن دید بهتر نسبت به کل کتاب می‌شود.

۴- شروع به کار کنید: دشوارترین بخش نوشتن یک کتاب آغاز نگارش آن است. در این مرحله باید نوشتن را آغاز کنید. ممکن است چندین بار صفحات ابتدایی را بنویسید و سپس آن‌ها را پاره کرده و دور بریزید. در این مرحله باید به سختی و با اختصاص وقت زیاد کار را انجام دهید.

۵- روی محتوا تمرکز کنید: بسیاری از افراد ناشی فکر می‌کنند که نوشتن کتاب به معنی استفاده از کلمات و جملات پیچیده و زبان ادبی ویژه‌ای است. به هر حال باید بدانید که مهم‌ترین چیز محتوای کتاب شماست و زبان آن هرچه ساده‌تر باشد بهتر است.

۶- از دید خواننده به کتاب نگاه کنید: باید به این نکته توجه کنید که قرار است خوانندگان کتاب را بخوانند نه خود شما. بنابراین در توضیح مطالب کتاب باید از دید آن‌ها به داستان نگاه کنید. ممکن است یک موضوع شما را هیجان زده کند اما برای خوانندگان زیاد جالب نباشد.

۷- برنامه‌ای دقیق برای نوشتن کتاب داشته باشید: سعی کنید تعداد جلساتی که می‌توانید در هر هفته به نوشتن کتاب اختصاص دهید و همچنین تعداد کلماتی که در هر جلسه باید بنویسید را مشخص سازید. برای مثال ۱۵۰۰ کلمه در هر جلسه و ۴ جلسه در هر هفته.

۸- یک برنامه روتین برای نوشتن داشته باشید: باید نوشتن کتاب را به یک جزء طبیعی از زندگی خود تبدیل کنید. باید بدانید که در چه زمانی از روز توانایی نوشتن شما بهتر می‌شود و البته در آن زمان وقت برای نوشتن دارید.

۹- یک مکان خوب برای نوشتن داشته باشید: جایی که کتاب را می‌نویسد بر کار شما اثر می‌گذارد. کتاب را باید در فضایی آرام و با تمرکز بالا نگارش کنید. ممکن است این فضا در خانه شما، در یک کافی‌شاپ، کتابخانه یا پارک باشد. هرجایی که بتوانید تمرکز کنید و بی‌وقفه به نوشتن بپردازید برای این کار مناسب است.

how to write a book1 – آموزش نوشتن کتاب در ۱۵ گام
۱۰- از نرم افزارهای نوشتن استفاده کنید: می‌توانید پس از اتمام کتاب خود آن را تایپ کرده و با نرم افزارهایی مانند ویراستیار آن را ویرایش کنید. همچنین بهتر است که صفحه آرایی کتاب خود را به فردی حرفه‌ای بسپارید تا با نرم افزارهای تخصصی خود کتاب خود را به بهترین شکل درآورید.

۱۱- انگیزه خود را حفظ کنید: ورود به دنیای نویسندگی کمی سخت است. هزاران چیز برای منحرف کردن تمرکز و ذهن شما وجود دارد. اما شما باید انگیزه خود را حفظ کنید و هیچ وقت دلسرد نشوید.

۱۲- به‌محض پیدایش مشکل، آن‌ها را حل کنید: ممکن است در نگارش بخشی از کتاب به بن بست بخورید یا مشکلاتی مانند عدم انرژی برای نوشتن داشته باشید. در هر صورت باید تمرکز خود را حفظ کنید و هرچه سریع‌تر مشکل را حل کنید.

۱۳- عجله نکنید: به پایان رساندن نگارش یک کتاب کار آسانی نیست. یک اثر ماندگار نیاز به میزان زیادی وقت و انرژی دارد. ممکن است در طول راه خسته شوید یا برای چند روز تمرکز خود را از دست بدهید. مهم این است که از آیده‌آل‌های خود دست برندارید و با بهترین کیفیت کار خود را به اتمام برسانید.

۱۴- دریافت بازخورد: دریافت بازخورد به شما کمک می‌کند که کتاب را از زاویه دید خوانندگان خود ببینید. می‌توانید کتاب را به دوستان خود یا سایر نویسندگان بدهید تا آن را مطالعه و نظرات خو را به شما اطلاع دهند. در این حین ممکن است رخی از اشکالات کتاب نیز رفع شوند.

۱۵- در انتشار کتاب خود تعلل نکنید: وقتی کتاب خود را به اتمام رساندید اجازه ندهید که در گوشه خانه‌تان خاک بخورد. بلافاصله آن را به یک ناشر معتبر بدهید. برخی از ناشران تمامی کارهای بعدی کتاب شما را انجام می‌‌دهند که این به شما کمک زیادی خواهد کرد.

 

در مقاله بالا به شما یک راهنمای ۱۵ مرحله‌ای برای نوشتن کتاب‌تان دادیم. با استفاده از این راهنما می‌توانید نوشتن کتاب خود را به اتمام برسانید و آن را چاپ نمایید. نشر آکادمیک دارد آثار شما را با بالاترین کیفیت و در کمترین زمان به چاپ برساند.

تمامی مراحل مربوط به چاپ کتاب توسط این ناشر پیگیری و انجام می‌گیرد و شما در نهایت کتاب خود را با کیفیت چاپ بی‌نظیر دریافت خواهید کرد.

نشر آکادمیک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *